Auto tanie niesłychanie?

Auto tanie niesłychanie?

Promocje i rabaty przy zakupie nowych samochodów mają niewielki wpływ na nasze portfele W warszawskim salonie sprzedaży Daewoo–FSO kusi obniżka cen wszystkich modeli o 1000 zł. Jeśli przedstawimy dowód złomowania pojazdu – kolejne 2000 zł. A gdy oddamy poprzednie auto, to – o ile ma nie więcej niż osiem lat – cena spada aż o pięć tysięcy złotych. To godne uwagi, bo np. za siedmioletniego poloneza caro trudno na giełdzie wziąć więcej niż 4-4,5 tys. zł. Zainteresowanie? – Całkiem przyzwoite, klienci pytają o szczegóły. Tłoku nie ma, ale dziennie sprzedajemy po pięć, sześć aut – mówi pracownik salonu. Promocja potrwa do końca listopada. A co potem? – Potem będzie coś może jeszcze bardziej atrakcyjnego – pada odpowiedź. Dla producentów obecnych na polskim rynku nadchodzący koniec roku to pora nasilonej walki o klienta. Trzeba zrobić wszystko, by jak najmniej fabrycznie nowych samochodów zostało na składzie. W przyszłym roku za pojazdy z datą produkcji 2001 nie da się już uzyskać takich sum jak w tej chwili – nawet przy uwzględnieniu promocji. Polski klient ma coraz mniej pieniędzy na zakupy i coraz większe wymagania. Auta wprawdzie fabrycznie nowe, ale wyprodukowane w „starym roku”, na pewno nie wzbudzą jego większego zainteresowania. W ostatnich tygodniach roku coraz częściej więc pojawiają się reklamy zachęcające do zakupów promocyjnych. Cenowy zawrót głowy Fiat proponuje 2000 zł obniżki na punto, 2500 na seicento, 4000 na sienę i palio, 5000–7500 zł – na bravo i bravę (plus komplet opon). Volkswagen sprzedaje skodę fabię tańszą o 2500–5000 zł (i dodaje pakiet ubezpieczeniowy za 1300 zł), octavię – tańszą o 2000 zł (ubezpieczenie – gratis). Przy kupnie seata dostaniemy 3000 zł rabatu na leona i cordobę, 4000 – na vario i toledo, 5000 – na alhambrę. Passat jest tańszy o 8000 zł (albo klimatyzacja gratis). Golf – o 5500 zł, zaś polo o 4500 zł. W tych dwóch modelach zamiast obniżek można sobie zażyczyć zamek centralny, autoalarm, elektrycznie sterowane szyby lub darmowe ubezpieczenie. General Motors obniżył o 2000 zł cenę opla agila, o 3000 zł – corsy, o 3500 zł – astry II, o 5000 zł – vectry. Spadły ceny ubezpieczeń. Ople wyprodukowane w ubiegłym roku można kupić o ok. 10% taniej. Koncern PSA oferuje darmowe pakiety ubezpieczeniowe do peugeotów. Citroen saxo jest sprzedawany o 4000 zł taniej; xara i berlingo – o 5000 zł taniej. Renault sprzedaje clio na preferencyjny kredyt, twingo jest tańsze o 2500 zł, megane – o 3000 zł, scenic – o 6000 zł, espace – o 6500 zł. Nissan w cenę almery włączył radio, autoalarm oraz komplet zimowych opon, zaś model tino jest tańszy o 9000 zł. Hyundai o 2000 zł obniżył cenę accenta, a o 4000 zł – atosa. Wymieniać można długo, bo praktycznie każdy producent chce zachęcić polskiego nabywcę zmniejszoną ceną lub darmowym wyposażeniem dodatkowym. Co naprawdę staniało i zdrożało Gdy spojrzymy przykładowo na oficjalną cenę skody fabii, wynoszącą 35.450 zł, a potem odwiedzimy salon, gdzie możemy ją kupić za 29.790 zł, to różnica faktycznie jest niemała. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że za takie pieniądze dostajemy wersję ogołoconą z wszelkich dodatków. W rzeczywistości jednak nasze korzyści z niższych cen są w tym roku niewielkie. Producentom, oczywiście, zależy na wzroście sprzedaży, ale – co logiczne – chcą to osiągnąć jak najmniejszym kosztem. Promocje, rabaty, upusty to nie nowość na polskim rynku motoryzacyjnym. W bieżącym roku są one praktycznie na niezmienionym poziomie od stycznia. Wielkość obniżek pozostaje w zasadzie taka sama, inne są tylko nazwy – promocja „wiosennna” ustępuje „letniej”, po której naturalną koleją rzeczy idzie „jesienna” i „przedświąteczna”. Dilerzy jednak bardzo niechętnie mówią o tych formach promocji, które już minęły, koncentrując się, co zrozumiałe, na zachwalaniu tego, co jest teraz. Sceptycy uważają więc, że promocje samochodowe są zwykłą lipą, bo producenci najpierw ustalają wysokie, czysto teoretyczne ceny, które w praktyce

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2001, 45/2001

Kategorie: Obserwacje