„Oddali głos na RMF FM”. Teraz muszą za to odpokutować? Wzajemne pretensje, oskarżenia o nieczystą grę – tak wyglądają stosunki między Radiem Zet oraz Polskim Radiem a kilkoma piosenkarzami i zespołami. Stacje zarzucają muzykom działanie na rzecz konkurencyjnej rozgłośni. Artyści rozkładają ręce i tłumaczą, że mają prawo lansować swoje nagrania na najbardziej dogodnych warunkach i gdzie tylko chcą. Burzę wywołała kampania promocyjna krakowskiej stacji RMF FM „Oddałem głos na muzykę w RMF FM”. W reklamówkach i na billboardach pojawili się m.in.: Czesław Niemen, Maanam, O.N.A, Golec uOrkiestra, Perfect oraz Edyta Górniak. Umowa została zawarta na zasadzie wymiany: artyści reklamują krakowską stację, a ta promuje ich najnowsze płyty. Oddźwięk kampanii był duży, ale inny niż się spodziewano. Reklamy RMF zdenerwowały szefów i dziennikarzy konkurencyjnych rozgłośni. Polskiemu Radiu i Radiu Zet nie spodobało się, że uznani artyści, którzy w dodatku wypuścili na rynek nowe płyty, gromadnie popierają tę samą stację. – My im do kieszeni, a oni nam wsadzają kij w oko – skomentował jeden z prezenterów publicznego radia. W odwecie Polskie Radio i Zetka postanowiły nie lansować albumów wykonawców, którzy reklamują konkurencję. – Jesteśmy poruszeni i oburzeni tym, że grono pewnych artystów postanowiło zaangażować się w jednostronną kampanię. Piosenkarze powinni służyć wszystkim słuchaczom. Promowanie tych artystów, gdy odbywa się kampania reklamowa konkurenta, nie leży w naszym interesie. Dlatego Polskie Radio nie będzie zapraszało ich do audycji, nie będą robione z nimi wywiady ani cytowane ich wypowiedzi na antenie czy organizowane specjalne koncerty – zagroził wiceprezes Polskiego Radia, Eugeniusz Smolar. Słowa na razie dotrzymuje. Podobnie zareagowało Radio Zet. Co prawda, na antenie Zetki – podobnie jak Polskiego Radia – można usłyszeć nagrania tych muzyków, ale… tylko te znane od kilku lat. Zetka odmawia emitowania piosenek wykorzystywanych w kampanii reklamowej RMF, choć oficjalnie twierdzi, że nie ma to ze sobą związku. – Nowych piosenek Czesława Niemena, Maanamu czy O.N.A. nie gramy, bo uważamy, że nie są zgodne z naszą strategią muzyczną – twierdzi rzecznik Zetki, Krzysztof Kouyoumdijan. Strategia rozgłośni, jak zapewnia Kouyoumdijan, zakłada granie hitów, lecz jedynie tych uznanych, a nie dopiero wspinających się na szczyty list przebojów. Szefowie Zetki zwrócili się też do wytwórni płytowych z zapytaniem, którzy wykonawcy wspierali kampanię RMF. Rozgłośnia chce w ten sposób uniknąć sytuacji, w której wykonawcy popierający na billboardach RMF, zwracaliby się do Zetki z prośbą o patronat medialny nad koncertami czy płytami. Pomocy odmówiono już m.in. braciom Golcom, którzy poprosili o patronat nad koncertem w Warszawie. Czy mamy do czynienia z oficjalnym bojkotem wykonawców? – Nie nazwałbym tego bojkotem. Raczej „powstrzymywaniem się” – precyzuje Eugeniusz Smolar. Reklama – dowód lojalności? Przedstawiciele RMF ze zdumieniem słuchają wszystkich wyjaśnień. – Głównym aspektem tej kampanii była sprawa wyborów. Artyści mieli przekazać hasło: „Nie angażuje się w politykę, wybieram muzykę w RMF FM”. Cel akcji był znacznie szerszy niż konkurencja na rynku mediów, a stacje odebrały to jednoznacznie – mówi rzeczniczka RMF, Anna Kozłowska. – Ostatnio dystans miedzy nami a rywalami zwiększył się. To musi ich boleć. Trudno bezpośrednio uderzyć w przeciwnika, lecz można za to znaleźć ofiary w osobach trzecich. Dlatego przykro nam, że coś takiego przytrafiło się muzykom, osobom wolnym, które samodzielnie dokonują wyboru. Przecież gdyby ktoś z Polskiego Radia albo Zetki zwrócił się do nich z podobną ofertą i zaproponowali dogodne warunki, zgodziliby się. Decyzjami Radia Zet i Polskiego Radia zbulwersowani są również artyści. Czesław Niemen zapewnia, że gdyby Zetka zgłosiła się do niego z równie dobrym pomysłem, zgodziłby się bez wahania. Grzegorz Markowski z Perfectu dodaje, że udział w reklamie nie jest dowodem lojalności wobec jakiegoś radia. Tym bardziej że zespół dał 50 koncertów dla „Lata z Radiem” i niedługo wydaje płytę nagraną we współpracy z Polskim Radiem. – Zawsze zachowywaliśmy się elegancko wobec Radia Zet. Od początku uczestniczyliśmy w jego kampaniach. Gdy stacja się rozwijała, Kora i Maanam byli już bardzo znani, więc Zetka skwapliwie korzystała z ich popularności do budowania wizerunku. Kilka lat temu zrobiliśmy dla
Tagi:
Idalia Mirecka









