Dziennikarska Mekka przyszłości

Dziennikarska Mekka przyszłości

Centrum Multimedialne Foksal, czyli…

W Domu Dziennikarza w Warszawie otwarto nowoczesne centrum multimedialne, wyposażone w sprzęt najnowszej generacji służący do zdobywania, przekazywania, prezentowania i rejestracji materiałów o charakterze informacyjnym. Nawet najbogatsze redakcje prasowe, radiowe czy telewizyjne nie posiadają tylu różnorodnych urządzeń multimedialnych. W Centrum Foksal zgromadzono je w jednym miejscu. Korzystając ze wsparcia licznych sponsorów i partnerów, wśród których znalazły się zarówno firmy ubezpieczeniowe, telekomunikacyjne i informatyczne, jak i operatorzy telefonii komórkowej, zebrano sprzęt audiowizualny i teleinformatyczny najwyższej jakości.

Medialny
kombinat

Ci, którzy pamiętają jeszcze salę kinową w Domu Dziennikarza i sąsiadujące z nią pomieszczenia konferencyjne, z pewnością mieliby kłopot z rozpoznaniem tych miejsc. Dziś na Centrum Multimedialne składają się cztery klimatyzowane sale, mogące pomieścić 600 gości, a także restauracja z ogrodem – nawiązującym do historii ulicy Foksal, jednego z najpiękniejszych zakątków Warszawy – oraz pomieszczenie klubowe.
Na wyposażenie Centrum składają się rzutniki multimedialne pozwalające przenosić obraz zarówno z ekranu komputera, jak i ze zdjęcia czy rysunku, kamery cyfrowe, profesjonalny system nagłośnienia, 70 łączy internetowych o dużej przepustowości, urządzenia do wideokonferencji, projektory filmów pełnometrażowych. Za całość projektu, realizację i eksploatację Centrum Multimedialnego Foksal odpowiada spółka Media Trend, specjalizująca się w organizacji i zarządzaniu projektami z dziedziny współczesnych mass mediów, a także w doradztwie marketingowym. To właśnie dzięki inicjatywie i pomysłowi Media Trend w Domu Dziennikarza na ul. Foksal stworzono warunki do lepszej integracji świata gospodarki, polityki i kultury z mediami. Co więcej, zgromadzenie w tym jednym miejscu urządzeń teleinformatycznych najnowszej generacji przyczyniło się do zbliżenia samych dziennikarzy, których powikłane meandry transformacji ustrojowej rzuciły nierzadko w przeciwne bieguny polityczne i towarzyskie.

Technika
przeciw sporom

Prezes Media Trend Sp. z o.o., Monika Mizielińska-Chmielewska, trafnie dostrzegła jednoczącą rolę techniki i przypisane jej miejsce “ponad podziałami”. – Poziom rozwoju cywilizacyjnego wyznacza dziś liczba przetwarzanych informacji i bitów oraz przyłączy telefonicznych i internetowych. Polska pragnie również wejść w erę społeczeństwa informacyjnego, do której zmierzają już kraje wysoko rozwinięte – powiedziała na uroczystości otwarcia Centrum, a w rozmowie bardziej nieoficjalnej dodała, iż prócz konferencji prasowych i seminariów, uroczystości promocyjnych i wydarzeń medialnych organizowanych w tym reprezentacyjnym miejscu, w Domu Dziennikarza, będą się odbywać również imprezy o charakterze towarzyskim, także wspomagane nowoczesną techniką multimedialną. Np. podczas tegorocznego balu noworocznego dziennikarzy na Foksal dzięki łączom teleinformatycznym będzie się można komunikować z analogiczną imprezą w innym punkcie stolicy.
Do istoty komunikowania nawiązuje też logo Media Trend i Centrum Multimedialnego Foksal przedstawiające symbolicznie dwie zwrócone do siebie głowy ludzkie, bo, zdaniem pani prezes, mimo eksplozji rozwiązań technicznych i urządzeń audiowizualnych podstawą ludzkiego porozumiewania pozostanie nadal kontakt bezpośredni – rozmowa.
Media Trend wypełniły pustą na razie niszę rynkową w szybko rozwijającej się dziedzinie kreowania i przekazu informacji, i jako pionier będą nadawać ton, kształtować styl dojrzałego korzystania z dobrodziejstw współczesnej techniki przekazu.

Hostessa z mikrofonem

Od strony czysto praktycznej Centrum Multimedialne będzie sprzedawać swe usługi na zasadach komercyjnych. Przygotowano już cennik korzystania z bogatego wyposażenia Centrum. Znajdują się tutaj tak banalne pozycje, jak wynajem poszczególnych sali z nagłośnieniem i możliwością podłączenia stanowisk komputerowych, jak i usługi polegające na korzystaniu z systemów nagłośnieniowych, sprzętu prezentacyjnego, wielu typów odtwarzaczy, magnetowidów, kamer, monitorów, projektorów i rzutników, jak też nowoczesnego sprzętu biurowego, komputerów, drukarek, faksów, na zwykłej tablicy z mazakami i hostessie lub recepcjonistce skończywszy. Centrum będzie się zajmować szkoleniami, doradztwem, umieszczaniem informacji promocyjnych, transmisjami “na żywo” do Internetu, opracowywaniem materiałów dla dziennikarzy i dokumentacji audio-wideo, a nawet obsługą kurierską i wysyłaniem zawiadomień. Pani prezes Mizielińska-Chmielewska zapewnia, że ceny na te wszystkie usługi będą umiarkowane, a więc promocyjne, natomiast stowarzyszenia dziennikarskie, będące gospodarzami Domu Dziennikarza w Warszawie, mogą z większości usług Centrum korzystać bezpłatnie.

Multimedialna
Dyplomacja

Dwadzieścia lat po powstaniu “Solidarności” i ponad dziesięć lat po zamianie PRL na RP środowisko dziennikarskie w Polsce jest wciąż podzielone. Stowarzyszenie Dziennikarzy RP, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich oraz Stowarzyszenie Dziennikarzy Katolickich, toczące spory, w Centrum Multimedialnym spotkały się całkiem zgodnie na gruncie czysto zawodowym. Istotne jest to, że kierunki działania tej placówki koordynuje Rada Programowa Centrum, w skład której wchodzi dziewięciu znanych dziennikarzy, będących członkami stowarzyszeń.
Wiesław Marnic, sekretarz generalny Stowarzyszenia Dziennikarzy RP, zwraca uwagę na to, iż w Centrum już rezerwowane są miejsca i terminy np. na uroczystości wręczenia nagród reprezentantom “różnych opcji”. Integracyjny wpływ tej placówki widać również po składzie patronów medialnych, gdzie prócz typowych nadawców publicznych, reprezentujących państwo, jak Telewizja Polska czy Polskie Radio, znalazł się zarówno dziennik “Życie”, jak i tygodnik “Przegląd” obok tygodnika “Wprost” i “The Warsaw Voice”.
Czyżby więc w tym, czego nie zdołali osiągnąć działacze stowarzyszeń, pomogła technika? Czynnik, na szczęście, obiektywny i apolityczny.

 

Wydanie: 47/2000

Kategorie: Media

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy