Informatyczne wsparcie administracji rolnictwa

Informatyczne wsparcie administracji rolnictwa

System informatyczny IACS posłużył do rozliczenia 50 mld zł w latach 2004-2008. Prawidłowe rozdzielenie tej kwoty pomiędzy rolników, którzy składają 1,5 mln wniosków rocznie, to ogromna odpowiedzialność. Wieloletnia współpraca firmy Asseco Poland SA z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) rozpoczęła się od budowy i wdrożenia systemu IACS. Jednak jeszcze przed 2000 r. zrealizowała ona dla ARiMR system do obsługi dopłat przyznawanych w ramach programu SAPARD (przedakcesyjny program dostosowywania rolnictwa do gospodarki rynkowej). Umożliwił on płynne włączenie Polski w system Wspólnej Polityki Rolnej i programów strukturalnych UE. Był to system ogólnopolski wielkiej skali z dostępem z poziomu województwa i centrali. Choć znacząco mniejszy niż IACS, to jego budowa i obsługa dała firmie dobre rekomendacje w sektorze administracji rolnictwa. Sam IACS zrealizowano jako podwykonawca HP, a jego utrzymanie i rozwój do dzisiaj stanowi jeden z najpoważniejszych projektów Asseco Poland SA. To jeden z najbardziej złożonych systemów w polskiej administracji. Obecnie korzysta z niego blisko 6,5 tys. użytkowników, którzy generują 12 mln dokumentów rocznie. Ekspresowa realizacja Największym wyzwaniem przy tworzeniu systemu było tempo prac. Podobne aplikacje budowano w państwach unijnych stopniowo, na przestrzeni kilku lat. W Polsce trzeba było zbudować i uruchomić podobny system o niezwykle złożonej funkcjonalności w bardzo krótkim czasie. Dużym wyzwaniem była kompletna zmiana koncepcji przydzielania dopłat dla rolników, jaką rząd polski wynegocjował z UE tuż przed akcesją i uruchomieniem systemu. Funkcjonalności pozwalające na przekazywanie środków w zależności od wielkości produkcji rolnej (ilości inwentarza i areałów konkretnych upraw), które były już zrealizowane, okazały się zbędne. W zamian za to w ekspresowym tempie stworzone zostały nowe, niezbędne do rozdziału środków na podstawie powierzchni gospodarstw. Zmiana założeń na końcowym etapie jest charakterystyczna dla dużych projektów realizowanych dla instytucji publicznych. Najczęściej wynika ona ze zmian w otoczeniu politycznym i prawnym. Zakres funkcjonalny Zintegrowany System Zarządzania i Kontroli (ZSZiK – taka jest polska nazwa aplikacji powszechnie znanej jako IACS) realizuje obsługę płatności bezpośrednich z funduszy Unii Europejskiej dla polskich producentów rolnych. Zasadniczą funkcją systemu jest obsługa dopłat oraz ewidencja beneficjentów. System służy do rejestracji i kontroli wniosków o dopłaty oraz do naliczania i obsługi płatności. Umożliwia weryfikację wniosków na podstawie informacji GIS (lokalizacja gospodarstw w terenie przy zastosowaniu mapy cyfrowej) oraz typowanie gospodarstw do kontroli na miejscu w oparciu o historię, parametry biznesowe oraz dane statystyczne. Korzystają z niego urzędnicy ARiMR – na szczeblach powiatów, województw i centrali – przyjmujący i przetwarzający wnioski o dopłaty. System ma budowę modułową. Najważniejsze podsystemy ZSZIK to: IRZ (Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt), Obsługa Wniosków Obszarowych oraz Obsługa Wniosków PROW. Kolejny ważny moduł służy do wsparcia kontroli na miejscu (w terenie). Korzystają z niego osoby, które sprawdzają, czy stan faktyczny gospodarstwa jest zgodny z deklarowanym, i decydują o ewentualnym zastosowaniu sankcji bądź nieprzyznaniu dopłaty. Systemy dla ARiMR ARiMR wykorzystuje obecnie trzy złożone systemy informatyczne: IACS, OFSA i RG-PROW. OFSA to rozwiązanie niewiele mniejsze niż IACS, służące do Obsługi Funduszy Strukturalnych Agencji (stąd nazwa), które mają na celu obsługę działań rolnych i rybnych. System OFSA, jako narzędzie dystrybucji środków finansowych na ten cel, jest z pewnością jednym ze strategicznych rozwiązań informatycznych w Polsce. Jest scentralizowanym systemem bazodanowym ze zdalnym dostępem ogólnopolskim przez cienkiego klienta. Obsługuje 14 działań PROW na lata 2007-2013. ARiMR ma do rozdysponowania na te działania 8 mld zł. Aby to zadanie wykonać, musi rozpatrywać 150 tys. wniosków w ramach tzw. naborów. Korzysta z niego nieco mniej użytkowników niż z IACS, środki te bowiem obsługiwane są zasadniczo na poziomie województwa, podczas gdy wnioski, które trafiają do systemu IACS, obsługiwane są w oddziałach powiatowych ARiMR. Z kolei system RG-PROW wspiera inne dwa działania w ramach tego samego programu i został wdrożony pod koniec roku 2009. Spośród systemów obecnie realizowanych dla Agencji warto wyróżnić Rejestr Gospodarstw, który odgrywa strategiczną rolę, gdyż pełni funkcję centralnej bazy beneficjentów, sankcji, wykluczeń i wszelkiej aktywności rolników.

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 16/2010, 2010

Kategorie: Nauka