Czy należy zakazać reklam telewizyjnych skierowanych do dzieci?

Czy należy zakazać reklam telewizyjnych  skierowanych do dzieci?

PRO Mirosława Kątna, psycholog, przewodnicząca Komitetu Ochrony Praw Dziecka, posłanka SdPl W zasadzie tak. Dziecko jest mało odporne na indoktrynację i manipulację, ma ograniczony dystans do świata i identyfikuje się z bohaterem reklamy. Jest pewnym nadużyciem, jeśli używa się małego odbiorcy jako pośrednika do pozyskania klienta. Reklama nie powoduje dramatycznych spustoszeń w psychice dziecka, ale wprowadza pewien bałagan w ocenie świata, a dodatkowo nierzadko zaburza stosunki rodziców i dzieci. KONTRA Jolanta Dąbek, pedagog i psycholog, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, członek „Inicjatywy – Reklama dla Dzieci” Nie. Jeśli reklamy są dobrze dostosowane do psychiki dziecięcej, mogą pozytywnie wpływać na jej rozwój. Ważne, by reklamy dla dzieci nie kształtowały złych zachowań, nie uczyły ośmieszania innych ani nie oferowały różnych bonusów, bo obiecywanie nagrody niekorzystnie wpływa na psychikę dzieci. Przydałby się więc kodeks reklamy dziecięcej emitowanej w bloku programowym przeznaczonym dla najmłodszych, który chroniłby psychikę dziecka i nie dopuszczał do manipulacji. Share this:FacebookXTwitterTelegramWhatsAppEmailPrint

Cały tekst artykułu można przeczytać w elektronicznej wersji "Przeglądu", która jest dostępna dla posiadaczy e-prenumeraty lub subskrypcji cyfrowej.
Wydanie: 2005, 22/2005

Kategorie: Pytanie Tygodnia