Eureka

Eureka

ZDROWIE Hazard nie dla palaczy Monako – dotychczasowy azyl palaczy pomiędzy restrykcyjnymi Włochami i Francją – od listopada również wprowadzi zakaz palenia w miejscach publicznych. Odpowiedni przepis został właśnie ogłoszony w dzienniku ustaw księstwa. Zakaz obejmie także kasyna. Oczywiście pozostaną one zagrożeniem dla portfela, ale już nie dla płuc. ZDROWIE Trzymaj się młodych, pożyjesz dłużej Co prawda doświadczenie, które doprowadziło do takiego wniosku, że kontakty z młodymi wydłużają życie, przeprowadzono na muszkach owocowych (gatunek Inopus rubriceps), ale stosowanie się do takiego zalecenia dla wielu będzie znacznie przyjemniejsze niż drakońska dieta. Amerykańscy naukowcy pod kierunkiem profesora biologii z uniwersytetu Iowa Chun-Fang Wu hodowali dwie grupy muszek o krótkim okresie życia – te, które trzymane były z młodszymi owadami, żyły dwukrotnie dłużej, były też bardziej mobilne i odporne na takie czynniki jak wysiłek fizyczny czy ciepło od tych mieszkających z rówieśnikami. Na razie nie wiadomo, jaki jest mechanizm tego zjawiska, budzi ono jednak spore nadzieje na możliwości leczenia chorób Parkinsona, Alzheimera czy Huntingtona. ARCHEOLOGIA Alabastrowa Kleopatra Archeolodzy z Egiptu oraz Dominikany wspólnie poszukują w pobliżu Aleksandrii grobowca ostatniej królowej starożytnego Egiptu – Kleopatry. Na razie nie znaleźli grobu, za to w ruinach świątyni Tapsiris Magna odkryli wyrzeźbioną w alabastrze głowę Kleopatry, a także maskę, należącą prawdopodobnie do rzymskiego wodza i kochanka władczyni – Marka Antoniusza. Z tunelu o głębokości 50 m badacze wydobyli także 20 monet z brązu z wizerunkiem Kleopatry. Królowa i Antoniusz popełnili samobójstwo w 30 r. p.n.e. po klęsce w bitwie pod Akcjum. Nie chcieli wpaść w ręce zwycięskiego Oktawiana, zwanego później Augustem. Jeśli grobowiec Kleopatry zostanie odnaleziony, będzie to archeologiczna sensacja stulecia. EKOLOGIA Przyroda w obiektywie Wiosna w pełni. Za chwilę lato. Najlepszy czas na uwiecznianie piękna naszej przyrody… Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra” po raz 17. organizuje Konkurs Fotografii Przyrodniczej FOTO-EKO. Przedmiotem konkursu są zdjęcia przedstawiające przyrodę Polski (np. rośliny, zwierzęta lub ciekawe przyrodniczo miejsca). Można nadsyłać zarówno prace czarno-białe, jak i kolorowe, zabroniony jest natomiast fotomontaż. Uwaga, nie będą oceniane zdjęcia ptaków przy gniazdach oraz nietoperzy w schronieniach wykonane z odległości mogącej powodować zaniepokojenie zwierząt. Jeden uczestnik może przysłać maksymalnie siedem prac. Każde zdjęcie rozpatrywane będzie osobno. Prace powinny mieć formę odbitek lub wysokiej jakości wydruków o rozmiarze od ok. 20 x 30 cm do ok. 30 x 40 cm. Łączna kwota przeznaczona na nagrody to 3 tys. zł. Zdjęcia należy nadsyłać do 22 września 2008 r. pod adresem: Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”, ul. Szamarzewskiego 11/6, 60-514 Poznań. Regulamin konkursu można znaleźć na stronie www.salamandra.org.pl. TECHNOLOGIE Reklama w chmurach Reklamy otaczają nas zewsząd. Do tych w telewizji, na ulicy, a nawet na chodniku już się przyzwyczailiśmy, ale reklama na niebie to coś nowego. I to nie transparent ciągnięty przez samolot, ale chmura o kształcie np. butelki coca-coli, znaczka Nike czy nazwiska Clinton. Taką chmurę pozwala wytworzyć maszyna wynaleziona przez Francisca Guerrę z Alabamy. Flogo – od słów flaying logos, czyli latające logo – może mieć dowolny kształt, wielkość od 60 do 120 cm, a zanim straci kształt, przeleci prawie 50 km. Odpowiednio dobierając mieszankę helu i tlenu, można też określić wysokość, na jakiej pojawi się podniebna reklama. Zazwyczaj jest to ok. 100-150 m. Wynajęcie maszyny kosztuje ok. 3,5 tys. dol. dziennie. Ciekawe, kiedy takie reklamy zobaczymy na polskim niebie. KSIĄŻKI Jak pracować wyobraźnią Życie Joego Vitale’a przypomina bajkę o Kopciuszku lub, jak kto woli, karierę od pucybuta do milionera. Autor bestsellerów i gwiazdor branży reklamowej był kiedyś bezdomny, dziś jest prezesem teksańskiej firmy specjalizującej się w marketingu reklamowym. „Pracuj wyobraźnią, a klienci będą cię nosić na rękach”, zachęca entuzjastycznie Vitale i podpowiada, jak gimnastykować umysł, formułować bardzo osobiste przekazy reklamowe, przechodzić od rozmyślania do działania, skłaniać ludzi do otwierania mejli reklamowych czy zmienić zwykłą informację prasową w potężne narzędzie sprzedaży. Rady Joego

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2008, 23/2008

Kategorie: Nauka