Odtworzenie tego, co w Starym i Nowym Testamencie zapożyczono z innych religii, nie jest specjalnie trudne Prof. Kazimierz Banek – historyk religii, były dyrektor Instytutu Religioznawstwa UJ Panie profesorze, gdyby Biblię przepuścić przez program antyplagiatowy, to… – Jeżeli byłby szeroko zakreślony, obejmowałby geografię, osoby, wydarzenia, piśmiennictwo, odkrycia archeologiczne itd., wskazałby splagiatowane treści, zapożyczenia w bardzo wielu miejscach. Zarówno w Starym, jak i w Nowym Testamencie. Czy te zapożyczenia trudno odszyfrować? – Nie, sprawa ich odtworzenia nie jest specjalnie trudna. Wystarczy znać sąsiednie cywilizacje i ich religie, zwłaszcza Egipt, Mezopotamię i cały starożytny Bliski Wschód. Biblia, a dokładnie Stary Testament, to tekst sakralny 12 plemion żydowskich. Plemiona te nie funkcjonowały w jakiejś próżni historycznej i geograficznej. Obok Kananejczyków, Fenicjan i Aramejczyków należały do większej grupy Semitów zachodnich. Mieli oni podobne panteony, podobne bóstwa. Głównym bóstwem wszystkich zachodnich plemion semickich był El, który w Biblii występuje jako Elohim, co jest liczbą mnogą od El. Dlatego mamy w judaizmie dwie tradycje: jahwistyczną i elohistyczną. U Semitów termin El z czasem zaczął być rozumiany jako Bóg, bóstwo. Te plemiona czciły, co mamy przekazane w Biblii, również innych bogów, głównie Baala, Aszerę
Tagi:
Abraham, Ahura Mazda, Amenhotep, antyklerykalizm, ateizm, Babilonia, Biblia, biblistyka, Bliski Wschód, Cesarstwo Rzymskie, chrześcijaństwo, Echnaton, Ewangelia, Gilgamesz, Jezus, Józef Flawiusz, judaizm, Kazimierz Banek, Kodeks Synajski, Konstantin von Tischendorf, Kościół katolicki, Maria Uklejska, mazdaizm, Mezopotamia, Mistrz i Małgorzata, Mojżesz, monoteizm, Nabuchodonozor, Persja, Persowie, Pismo Święte, Przemysław Czarnek, religia, religioznawstwo, starożytność, starożytny Egipt, starożytny Izrael, Zaratustra, zaratusztrianizm, Żydzi