Regionalna Trójka

Regionalna Trójka

Startująca 3 marca TVP 3 będzie programem regionalnym

Godzinę zero wyznaczono na niedzielę, 3 marca. O 6.30 rano w nowej formie wystartuje TVP 3 – kanał informacyjny, do którego uruchomienia telewizja publiczna przygotowała się w rekordowym tempie – w ciągu zaledwie kilku miesięcy.
Szefowie telewizyjnej Trójki chcieli uniknąć porównań z TVN 24 i znaleźli własny sposób na program: bardzo dużo informacji z terenu. – Zawsze w odniesieniu do regionalnej rzeczywistości; chcemy być telewizją „małych ojczyzn” – deklaruje zespół. Ścisły związek odnowionej TVP 3 z życiem regionów i ich mieszkańców ma zagwarantować ponad 400 reporterów z 12 oddziałów i czterech ośrodków terenowych telewizji publicznej w całej Polsce. I choć podstawą, a zarazem główną zaletą programu będą wiadomości nadawane co godzinę, twórcy Trójki obiecują, że nie zabraknie również propozycji dla innych widzów.

Informacyjna lokomotywa

Lokomotywą codziennej ramówki stanie się cogodzinny program informacyjny „Kurier”, tworzony według zasady „region-kraj-świat”.
Pierwsze wydanie będzie pojawiać się na antenie o 6.30, uzupełnione porannym ogólnopolskim przeglądem prasy, a ostatnie, prawie półgodzinne – tuż przed zakończeniem nadawania, o godz.23.30. W ciągu dnia widzowie obejrzą „Kurier” 15 razy.
Twórcy programu na każdym kroku podkreślają jego regionalność. – Telewizja w tym stylu to przyszłość tego medium. W Poznaniu, skąd przyjechałam, nasz lokalny dziennik często gromadził przed telewizorami więcej widzów niż „Wiadomości” czy „Panorama”. Po prostu ludzie bardzo chcą zobaczyć, co się stało w ich regionie. Oczekują informacji o tym, co się dzieje u sąsiada i we władzach samorządowych – przekonuje szefowa wydawców „Kuriera”, Lena Bretes, która przedtem kierowała redakcją „Teleskopu”, programu informacyjnego TV Poznań.
Materiały do „Kuriera” będą przygotowywać dziennikarze warszawskiej Telewizyjnej Agencji Informacyjnej oraz ośrodków terenowych. Kolejne wydania będą podporządkowane wydarzeniom oraz tematom dnia i wzbogacone opiniami, komentarzami, analizami. – Chcemy jak najlepiej wykorzystać potencjał ośrodków. Obecnie w każdym z nich powstaje codziennie ok. 30 materiałów, które często ukazują się na antenie tylko jeden raz. Zamierzamy to zmienić. W miejscach ważnych wydarzeń zawsze będą reporterzy Trójki gotowi do łączenia na żywo, z wozami transmisyjnymi i specjalnie przygotowanym studiem. Planujemy, że 70% wiadomości w „Kurierze” będzie pochodzić z regionów – zapewnia Lena Bretes. – Oczywiście, jeżeli stanie się coś ważnego, nie zaczniemy od wiadomości lokalnej, lecz od informacji z Warszawy lub ze świata. Jednak potem wrócimy do regionów.
Z anteny Trójki nie znikną lokalne dzienniki. Codziennie o 8.00, 15.45, 18.00 i 21.45 ośrodki regionalne wyemitują własne, kilkunastominutowe programy.

Nie tylko informacje

Trójka nie będzie jednak typowym kanałem informacyjnym. Obok najświeższych wiadomości nie zabraknie innych propozycji. – To będzie kanał uniwersalny – deklaruje dyrektor TVP 3, Ryszard Pacławski. W ramówce znajdą się m.in. programy rozrywkowe. Codziennie o 22.00 zacznie się film. Choć nie będą to filmy klasy A, jak w Jedynce czy Dwójce, szefowie TVP3 zapowiadają, że będą na dobrym poziomie. W weekendy Trójka będzie emitować mecze koszykówki i siatkówki. Na antenie pozostanie popularne już teraz pasmo reportażu „To jest temat”.
Nie zabraknie również programów poświęconych wydarzeniom kulturalnym. Ośrodek w Krakowie we współpracy z pozostałymi oddziałami TVP będzie przygotowywał audycję „Regiony kultury”. Nad jej kształtem czuwa były dziennikarz „Przekroju”, Jan Poprawa.
Dzięki szerokiej ofercie szefowie TVP 3 nie obawiają się porównań z TVN 24. Jak mówią, są to dwa zupełnie różne programy. – TVN 24 jest kanałem informacyjnym, a my, co prawda, będziemy mieć wiadomości, lecz nie zrezygnujemy z innych pozycji – tłumaczy Lena Bretes. – Kładziemy nacisk na regiony, podczas gdy oni zajmują się głównie tym, co dzieje się w Warszawie.


Propozycje Trójki
„Kurier”, podstawa ramówki TVP 3, będzie miał kilka mutacji:
– wydanie pełne – ostatnie, podsumowujące mijający dzień, w którym zostaną zamknięte wszystkie tematy dnia, znajdą się też zapowiedzi na dzień następny;
– wydanie skrócone – w zależności od długości i pory nadawania będzie zawierać co najmniej trzy informacje skrócone i trzy pełne;
– flesz – dynamiczne, kilkunastosekundowe przekazy skróconych informacji;
– wydanie graficzne – krótkie wydania emitowane wyłącznie w tej formie w czasie obrad Sejmu i Senatu (przerywania transmisji obrad parlamentu zakazuje ustawa o radiofonii i telewizji);
– wydanie weekendowe – sprofilowane pod kątem weekendu, zawierające „lekkie” tematy i wydarzenia, prowadzone przez innych niż w tygodniu prezenterów;
– „Kurier gospodarczy” – program o charakterze dziennika ekonomicznego, nadawany wieczorem. Znajdzie się w nim miejsce na podsumowanie wydarzeń ze świata gospodarki.
W ramówce Trójki nie zabraknie też publicystyki. Wśród propozycji znajdą się m.in.:
– „Echa dnia” – codzienny, emitowany na żywo po „Kurierze” program, w którym będą komentowane najważniejsze wydarzenia, głównie polityczne, samorządowe, gospodarcze, poprzedzone felietonowymi wprowadzeniami;
– „Gość dnia” – kilkunastominutowa rozmowa poranna lub wieczorna będąca wprowadzeniem wiodących tematów dnia lub podsumowaniem wydarzeń;
– „Telekurier” – codzienny magazyn publicystyczno-reporterski, dodatkowo pojawi się „Telekurier Bis” podsumowujący najciekawsze prezentacje z poprzednich wydań;
– „Świat” – sobotni magazyn zawierający przegląd najciekawszych materiałów tygodnia;
– „Teleplotki” – magazyn o znanych osobach i ciekawostkach na ich temat;
– „Etniczne klimaty” – kilkudziesięciominutowy program o problematyce etnicznej;
– „Telenowyny” – program adresowany do mniejszości ukraińskiej w Polsce;
– „Kowalski i Schmidt” – program o koegzystencji społeczności niemieckiej i polskiej na Ziemiach Zachodnich;
– „Kwartet” – magazyn regionów krajów Grupy Wyszehradzkiej;
– „A to Polska właśnie” – program poświęcony problematyce samorządowej;
– „Odkryj nowy świat” – audycja ukazująca działalność organizacji pozarządowych w kraju, realizowana we współpracy z Forum Organizacji Pozarządowych;
– „Europa w zagrodzie” – cykliczny program o rolnictwie, problemach dostosowywania polskich gospodarstw do norm Unii Europejskiej oraz o korzystaniu z unijnych programów pomocowych;
– „Integracja” – magazyn dla niepełnosprawnych.


Nowe twarze
Na antenie TVP 3 pojawi się wiele nowych twarzy. Będą to dziennikarze dotychczas znani w swoich regionach. Najlepszych wyłoniono w drodze wewnętrznych castingów.
Szefem „Kuriera” została Lena Bretes z Poznania. Wśród prezenterów programów informacyjnych i publicystycznych znaleźli się: Robert Głowacki i Grzegorz Sawicki z Białegostoku, Lidia Chojnacka z Wrocławia, Małgorzata Motyl i Sławomir Siezieniewski z Gdańska, Joanna Osińska-Falkiewicz i Tomasz Ćwiek ze Szczecina, Magdalena Michalak i Tomasz Boruszczak z Łodzi, a także Maciej Zakrocki z Warszawy. Z ośrodków regionalnych będzie też pochodzić kilku wydawców telewizyjnej Trójki.
Większość prezenterów i dziennikarzy pozostanie na etatach w dotychczasowych miejscach pracy. W Warszawie będą pracować na podstawie umowy o dzieło. Niektórym TVP wynajęła mieszkania w stolicy.
W studiach ośrodków regionalnych ujednolicono stylistykę, a Janusz Stokłosa skomponował oprawę muzyczną.


TVP 3 tworzą oddziały terenowe w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu i Rzeszowie oraz mniejsze ośrodki regionalne w Opolu, Kielcach, Olsztynie i Zielonej Górze-Gorzowie Wielkopolskim oraz Biuro Programów Regionalnych, które koordynuje ich pracę. Telewizyjna Trójka dociera do 89% Polaków i emituje dziennie 17 godzin programu. TVP utrzymuje swoje oddziały i ośrodki z abonamentu i reklam. Docelowo TVP 3 chce zdobyć pięcioprocentowy udział w rynku.

 

Wydanie: 8/2002

Kategorie: Media

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy