Relaksująca nauka

Relaksująca nauka

W sytuacji bezstresowej uczymy się łatwiej. Naukowcy poszli tym tropem i stworzyli metodę SITA

Ma wielu zwolenników i przeciwników. Ci pierwsi podkreślają innowacyjność metody i korzystne wyniki badań. Drudzy wskazują, że może pomóc jedynie w nauce konwersacji, lecz nie pisania i reguł gramatyki. Mowa o metodzie SITA, o której dyskutuje się żywo, czasem nie wiedząc o czym.
SITA wykorzystuje w nauce języków obcych właściwości stanu głębokiego odprężenia. Bez uciekania się do skomplikowanych analiz naukowych wiemy, że w sytuacji komfortu psychicznego łatwiej przyswajamy wiedzę. Naukowcy poszli więc tym tropem.
Metodę przebadano i opatentowano w Niemczech, na Uniwersytecie Bundeswehry w Hamburgu, gdzie skonstruowano urządzenie w naturalny sposób pomagające w uzyskaniu stanu głębokiego relaksu w dowolnym momencie dnia. Grupa eksperymentalna najpierw uczyła się osiągania tego stanu i utrzymywania się w nim, a następnie rozpoczęto przerabianie kursu językowego. Odsłuch kaset lekcyjnych w stanie głębokiego relaksu następował na zmianę z jego uaktywnieniem poprzez głośne wypowiadanie własnych sformułowań na bazie materiału lekcyjnego. Po siedmiu dniach zrobiono test – uczestnicy eksperymentu przyswoili średnio 1138 słów i zwrotów!
Okazało się, że każdy człowiek w stanie relaksu potrafi się uczyć kilkakrotnie szybciej, skutecznie i trwale. Każdy – bez względu na wiek i zdolności. Tajemnica tkwi w synchronizacji pracy obu półkul mózgowych, która występuje np. rano tuż po obudzeniu, a także tuż przed zaśnięciem.
Schemat lekcji przypomina ogólny zarys występujący w innych metodach nauczania: rozgrzewka, zapoznanie z nowym materiałem, ćwiczenia, powtórki. Różnicę widać przede wszystkim w sposobie przyswajania wiedzy. Urządzenie SITA MINI umożliwia koncentrację i relaksację. Po wprowadzeniu w ten stan wysłuchujemy specjalnie opracowanych lekcji na kasetach, które m.in. wprowadzają gramatykę nie metodą wkuwania regułek, ale osłuchania z żywym językiem.
– Niebagatelną funkcję pełni tu także motywacja pojawiająca się wraz z sukcesami występującymi już od pierwszych zajęć – uważa prof. Jacek Fisiak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Ta wysoce humanistyczna w swym charakterze metoda, biorąc pod uwagę wynikającą z niej oszczędność czasu oraz skuteczność, stanowi odpowiedź na wciąż rosnące wymagania stawiane przed inteligentnym człowiekiem przez współczesny świat.

Wydanie: 2003, 39/2003

Kategorie: Nauka
Tagi: Anna Kanicka

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy