Sieciaki i ekranolatki – rozmowa z prof. Agnieszką Ogonowską

Sieciaki i ekranolatki – rozmowa z prof. Agnieszką Ogonowską

Rośnie pokolenie ludzi niezdolnych do nawiązywania kontaktów społecznych poza środowiskiem wirtualnym Prof. Agnieszka Ogonowska – dyrektor Ośrodka Badań nad Mediami Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, kierownik Katedry Mediów i Badań Kulturowych IFP UP, prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, psycholog i medioznawca. Zajmuje się teorią mediów, zwłaszcza telewizji i internetu, edukacją medialną oraz komunikacją społeczną i uzależnieniami medialnymi. Czy można już mówić, że wyniki badań potwierdzają zmianę postaw ludzi i ich poglądów pod wpływem nowym mediów? – Owszem. W ostatnich latach pojawiło się wiele badań obejmujących różne grupy społeczne. Do ciekawszych zaliczam raport zespołu kierowanego przez prof. Mirosława Filiciaka „Młodzi i media” z 2010 r. Raport ów łączy różne perspektywy: antropologiczną, psychologiczną, nawet filozoficzną, pokazuje fenomen kultury uczestnictwa i wskazuje na różne jego formy u użytkowników nowych mediów. Ta nowa kultura medialna i uczestnictwo to dwie strony tego samego zjawiska, bo trudno inaczej wyrazić kwestie interaktywności twórców i producentów treści, którzy są równocześnie użytkownikami mediów. Autorzy raportu wskazują na zmiany postaw owych użytkowników. Mówią też, że będą one nabierały tempa. Coraz częściej w badaniach pojawia się problem zagrożeń medialnych, w tym zachowań przemocowych, jak cyberbullying, czyli

Cały tekst artykułu można przeczytać w elektronicznej wersji "Przeglądu", która jest dostępna dla posiadaczy e-prenumeraty lub subskrypcji cyfrowej.
Wydanie: 2014, 32/2014

Kategorie: Media