UOKiK bada firmy sprzedające komentarze

UOKiK bada firmy sprzedające komentarze

 

Fundacja Instytut Ochrony Praw Konsumentów powiadomiła Prezesa Urzędu Ochrony Praw Konsumentów o podejrzeniu naruszenia zbiorowych interesów. Chodzi o przedsiębiorców, którzy sprzedają fałszywe opinie, komentarze czy lajki w social mediach przedsiębiorcom sprzedającym produkty w internecie. Za niewiele ponad 200 zł można kupić 10 opinii zamieszczanych w ocenach Google.

Instytut Ochrony Praw Konsumentów to organizacja pozarządowa zajmująca się upowszechnianiem i ochroną praw konsumentów. Fundacja szacuje, że rynek reklamy internetowej jest wart ok. 5 mld zł rocznie. Okazuje się, że teraz dobre opinie dla swoich produktów w internecie może kupić każdy. Według portalu press.pl oferty firm zajmujących się płatnym opiniowaniem zaczynają się już od ok. 200 zł za pakiet 10 opinii w Google.

Na stronie prawakonsumentow.org.pl czytamy: „Ustaliliśmy, że fabryki internetowych opinii i »lajków«dysponują arsenałem wiarygodnych tzw. stażowych tożsamości do wynajęcia i działają jak całodobowe sklepy samoobsługowe”.

Fundacja alarmowała 2 sierpnia w artykule „Władcy marionetek”, że nawet połowa recenzji i opinii o firmach lub produktach, które użytkownicy spotykają w internecie, może być fałszywa. IOPK wylicza: „Sprzedają opinie Google z treścią lub bez treści (same gwiazdki), polubienia, komentarze i widzów live na Facebooku, wyświetlenia i komentarze na platformie Twitter; obserwacje, komentarze i lajki na Instagramie; wyświetlenia, łapki w górę i subskrypcje YouTube”.

„Dobre” oceny nie dotyczą wyłącznie kanałów w social mediach. W ofercie kliku firm znajdziemy również pakiety opinii dla „TripAdvisor”, „GoWork” a nawet portalu „Znany Lekarz”.

UOKiK odpowiada fundacji i zapowiada podjęcie działań wobec handlarzy opiniami. Na stronie IOPK czytamy: „W ubiegłym tygodniu otrzymaliśmy odpowiedź UOKiK: »Badaniu zostaną poddani przedsiębiorcy świadczący usługi związane z opiniami i komentarzami na stronach internetowych«”.

 

źródło: Fundacja Instytut Ochrony Praw Konsumentów, press.pl

fot. Glenn Carstens-Peters/Unsplash

 

 

 

 

Wydanie:

Kategorie: Z dnia na dzień

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy