Coraz więcej firm bierze udział w programie Przedsiębiorstwo Fair Play Już prawie 800 polskich przedsiębiorstw ma certyfikat Fair Play. To najbardziej wiarygodne świadectwo rzetelności w działaniach gospodarczych możliwe do zdobycia w naszym kraju. Aby je uzyskać, trzeba terminowo i rzetelnie regulować wszystkie zobowiązania, przestrzegać szeroko pojętych zasad etycznych w relacjach z klientami, kontrahentami, pracownikami, ze społecznością lokalną i władzami. Słowem – przedsiębiorstwo musi działać tak, by nie naruszać jakichkolwiek przepisów prawa ani powszechnie przyjętych norm społecznych. Celem programu organizowanego przez Krajową Izbę Gospodarczą i Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym jest promocja etyki i wiarygodności w biznesie. Program wspiera te firmy, dla których oprócz zysku ważne jest myślenie w kategoriach dobra publicznego. Trudne pytania Trwa właśnie jubileuszowa – piąta – edycja programu. Zgłosiło się do niej ponad 640 przedsiębiorstw z całej Polski. Zakończył się już pierwszy etap, przez który pomyślnie przeszło 88% uczestników. Firmy ubiegające się o certyfikat Fair Play musiały szczegółowo przedstawić swoją działalność w tzw. ankiecie prezentacji, pisemnie odpowiadając na szereg pytań w rodzaju: – Czy przedsiębiorstwo miało zaległości w spłatach kredytów bankowych, regulowaniu należności wobec kontrahentów, pracowników, urzędów skarbowych, ZUS? – Czy prowadziło spory sądowe z pracownikami? – Czy uczestniczy czynnie w akcjach lub imprezach charytatywnych? W ankiecie podobnych pytań jest więcej, a odpowiedzi są punktowane i można uzyskać maksimum 100 punktów. Aby uzyskać nominację, wystarczy jednak zdobyć 70 punktów – pod warunkiem że wszystkie odpowiedzi są prawdziwe. Ich weryfikacja stanowi właśnie drugi etap programu. Rzetelność się opłaca Sprawdzaniem prawdziwości „zeznań” przedsiębiorców zajmują się organizatorzy oraz przedstawiciele instytucji współpracujących. A jest tych instytucji wiele – urzędy wojewódzkie i marszałkowskie, urzędy skarbowe, inspektorzy pracy, organizacje przedsiębiorców, ZUS. Pracownicy każdej z nich mogą dokonać wizytacji w firmie – i jeśli się okaże, że odpowiedzi nie były prawdziwe, zostanie ona wykluczona z programu. O dyskwalifikacji może też zadecydować uzasadniony protest konkurencji, klienta, kontrahenta lub pracownika. Sito jest więc drobne, wymagania duże – ale i korzyści niemałe. Udział w programie nobilituje, poprawia wizerunek firmy, daje prestiż i dobrą sławę – a wszystko to sprawia, że z przedsiębiorstwem, które zdobyło certyfikat Fair Play, znacznie chętniej prowadzi się interesy i zawiera umowy. Share this: Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook Click to share on X (Opens in new window) X Click to share on X (Opens in new window) X Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email Click to print (Opens in new window) Print
Tagi:
Andrzej Leszyk