Polska już od 10 lat jest największym partnerem handlowym Chin w Europie Środkowo-Wschodniej Xu Jian – Ambasador ChRL w Polsce W czasie gdy pokój, rozwój, współpraca i strategia win-win stają się światowymi trendami, hasło: „Jeden pas i jedna droga” spotyka się z ogromnym międzynarodowym zainteresowaniem. Jego idea jest jak piękne puzzle, które wszyscy wspólnie układają, a których kawałek dzierży w ręku także Polska. Polacy mawiają, że „podjęcie decyzji to połowa sukcesu”. Chiny i Polska powinny świadomie i mądrze podjąć decyzję o wykorzystaniu rzadkiej szansy, jaką jest projekt „Jeden pas i jedna droga”, pozwalając, by droga współpracy i przyjaźni była coraz szersza. • Ponad 2 tys. lat temu Jedwabny Szlak otworzył wrota do wymiany kulturalnej i handlowej między Azją, Europą i Afryką. Jego duch współpracy i pokojowe intencje nie tylko mają bogatą wartość historyczną, lecz także są nadal bardzo aktualne. W roku 2013 pan Xi Jinping, prezydent Chińskiej Republiki Ludowej, odwiedzając kraje Azji Środkowej i Południowo-Wschodniej, kolejno przedstawił ideę współpracy nad projektami „Pas Gospodarczy wzdłuż Jedwabnego Szlaku” i „Morski Jedwabny Szlak XXI wieku” (w skrócie „Jeden pas i jedna droga”), która zakłada promowanie przez kraje objęte wyżej wymienionymi projektami skoordynowanej polityki gospodarczej, prowadzącej do jeszcze lepszej, głębszej i szerszej współpracy regionalnej, aby w duchu tradycyjnego Jedwabnego Szlaku budować wspólnie kwitnący dobrobyt. Dzisiejszy „Jeden pas i jedna droga” niczym wielka rama spina aktywny krąg gospodarczy Azji z rozwiniętym kręgiem gospodarczym Europy. „Jeden pas” to nieprzerwany przepływ z Chin przez Azję Środkową i Rosję do Europy (Morza Bałtyckiego), przez Azję Środkową i Zachodnią do Zatoki Perskiej, Azję Południowo-Wschodnią i Południową po Ocean Indyjski. „Jedna droga” jest ukierunkowana na transport z chińskich portów do innych portów leżących nad Morzem Południowochińskim oraz do portów wybrzeża Oceanu Indyjskiego i Europy, a także portów na południowym Pacyfiku. Budowa „Jednego pasa i jednej drogi” w pełni oddaje ducha Jedwabnego Szlaku, czyli zakłada pokojową współpracę, otwarcie, uczenie się od siebie nawzajem i wyciąganie wniosków oraz korzyści dla wszystkich. Promowanie wspólnego handlu, projektów i korzyści przyczynia się do rozkwitu gospodarki poszczególnych krajów, a także gospodarki regionalnej, wzmacnia wymianę kulturalną i przyspiesza pokojowy rozwój całego świata. Od czasu ogłoszenia idei projektu już ponad 60 leżących w jego strefie krajów i organizacji międzynarodowych przejawiło aktywne zainteresowanie uczestnictwem. Budowa projektu „Jeden pas i jedna droga” w duchu otwarcia i inkluzywności to dla Chin i krajów europejskich, w tym Polski, historyczna szansa na pogłębienie współpracy. Projekt ten bardzo współgra z długofalowym strategicznym planem rozwoju Polski 2030 oraz z kierunkiem, w którym zmierza polska dyplomacja gospodarcza. Jeśli dodamy do tego strategiczne położenie Polski w sercu Europy oraz długotrwałą tradycję przyjaźni łączącej Polskę i Chiny, to Polska staje się ważnym pod każdym względem partnerem w tym projekcie. W ostatnich latach polsko-chińska współpraca na polu rządowym, gospodarczo-handlowym, kulturalnym i innych stabilnie rozwija się w ramach współpracy bilateralnej, „16+1” oraz Chiny-UE. Nieprzerwane eksplorowanie bogatych możliwości współpracy, poszerzanie jej zakresu w różnych dziedzinach, odkrywanie ukrytego potencjału to kierunki, ku którym niestrudzenie podążają rządy naszych krajów. Priorytetem chińskiej polityki zagranicznej w roku 2015 jest właśnie kompleksowe wspieranie projektu „Jeden pas i jedna droga”. Dlatego jest to też odpowiedni czas na wspieranie chińsko-polskiej współpracy. Mamy nadzieję, że opierając się na pięciu ważnych zasadach rządzących projektem „Jeden pas i jedna droga”, otworzymy „okno możliwości” dla naszej dalszej pragmatycznej kooperacji: 1. Spajanie współpracy poprzez komunikację na szczeblu politycznym. Wzmacnianie komunikacji na szczeblu politycznym jest ważnym gwarantem projektu „Jeden pas i jedna droga”. Polska i Chiny mogą, poprzez mechanizmy takie jak regularne spotkania premierów, międzyrządowy komitet współpracy i dialog strategiczny wiceministrów spraw zagranicznych, stworzyć połączenie wspierające strategię rozwoju gospodarczego, wspólnie uczestniczyć w formułowaniu zasad współpracy regionalnej, rozwiązywać powstałe w procesie kooperacji problemy i w ten sposób zapewnić polityczne wsparcie pragmatycznej współpracy i projektów na dużą skalę. 2. Stworzenie trwałych fundamentów poprzez









