Debata od kuchni

Debata od kuchni

Jak wygląda debata?

Trzy tegoroczne debaty kandydatów na najwyższy urząd zaplanowano na 26 września oraz 9 i 19 października, a debata kandydatów na wiceprezydenta odbędzie się 4 października. Do udziału, zgodnie z zasadami przyjętymi przez Komisję ds. Debat w 2000 r., zostali zaproszeni wyłącznie kandydaci, którzy w pięciu wybranych najnowszych sondażach opinii publicznej osiągnęli średnie poparcie na poziomie nie mniejszym niż 15%. W praktyce oznacza to wyeliminowanie kandydatów partii trzecich, przede wszystkim Zielonych i Partii Libertariańskiej – przy czym o ile poparcie dla Jill Stein, kandydatki Zielonych, jest śladowe, o tyle libertarianin Gary Johnson cieszy się sympatią 8% wyborców. Każda debata odbędzie się w innym stanie, zawsze jednak w kampusie uniwersyteckim.

Żadna poważna debata nie może się obyć bez moderatora, a w przypadku drugiej debaty prezydenckiej – nawet dwóch. Komisja wybrała na moderatorów dziennikarzy reprezentujących najważniejsze stacje telewizyjne Ameryki: Lestera Holta (NBC News), Elaine Quijano (CBS News), Marthę Raddatz (ABC News), Andersona Coopera (CNN) i Chrisa Wallace’a (Fox News). Taki zestaw dziennikarzy oznacza też, że debaty będą transmitowane przez najważniejsze sieci telewizyjne oraz w internecie. Coraz bardziej zacięty charakter tegorocznych wyborów, a także osobowości obojga kandydatów zapowiadają wysokie zainteresowanie potencjalnych wyborców debatami. W tym kontekście należy chyba jednak postawić pytanie, czy rzeczywiście są oni zainteresowani merytorycznymi propozycjami kandydatów, czy liczą na to, że poważna rozmowa o problemach Stanów Zjednoczonych zamieni się – szczególnie za sprawą tego kandydata, który sporą część sławy zawdzięcza prowadzeniu własnego reality show w telewizji – w niskich lotów program rozrywkowy.

Zarazem nie sposób przewidzieć, co oznacza wysokie zainteresowanie wyborców debatami. Komisja ds. Debat udostępnia dane o oglądalności każdej z nich, a z informacji tych wynika, że w ostatnich 30 latach liczba widzów wahała się od 36,3 mln w drugiej debacie prezydenckiej w 1996 r. do 69,9 mln w drugiej debacie prezydenckiej w 1992 r. W spotkaniach kandydatów na wiceprezydenta rozrzut jest jeszcze większy – od 26,6 mln w 1996 r. do 69,9 mln w 2008 r. Jednak rekord oglądalności i tak należy do debaty Reagan-Carter, którą w 1980 r. oglądało aż 80,6 mln osób. Dla porównania – najwyższą oglądalność w historii telewizji w USA miał finał ligi futbolu amerykańskiego (NFL) w 2015 r., który oglądało 114 mln widzów.

Strony: 1 2 3

Wydanie: 2016, 39/2016

Kategorie: Świat

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy