Ile bierze gwiazda?

Ile bierze gwiazda?

Ogromne honoraria, gaże, tantiemy,reklamy, opłaty za wywiady, zdjęcia, własne biznesy, czyli… Najbardziej popularni ulubieńcy mediów, w dodatku pracowici, zarabiają rocznie po kilka milionów zł. Rekordzistą jest komik, Marcin Daniec. Dostaje propozycje niemal codziennie. Zważywszy na to, że otrzymuje stawki od 25 tys. za występ, a występuje 250-300 razy w roku, po potrąceniu kosztów pośrednictwa agencji (10-20%) wychodzi ponad 6 mln zł – i nawet po odliczeniu ok. 25% kosztów własnych (ekipa techniczna, menedżer, itd.) zostaje mu niezła sumka. Tuż za nim na drabinie zarobków są popularne piosenkarki. Czerpią dochody z kilku źródeł, ale najbardziej opłacają im się imprezy sponsorowane. Edyta Górniak i Kayah za występ biorą po ok. 40 tys. zł, nieco za nimi są Urszula i Kora (po ok. 30 tys. zł), Justyna Steczkowska i Maryla Rodowicz (ok. 25 tys. zł). Imprezy z biletami przynoszą kilkakrotnie mniejsze wpływy, za to czasem wpada coś ekstra, np. koncert sylwestrowy, na którym można dorobić nawet 200 tys. zł za trzy półgodzinne koncerty (Kayah), a w gorszym przypadku 70 tys. zł (Steczkowska). Gwiazdy piosenki zarabiają także na sprzedaży płyt, przy czym im większe nakłady, tym większe zyski (producent płaci wykonawcy ok. 6-20% ceny płyty). Rekordzistą jest Budka Suflera, która na łącznej sprzedaży ponad miliona płyt zarobiła ok. 5 mln zł, z tym, że ta kwota dzieli się na pięciu. Z nikim natomiast nie musi się dzielić Kayah, która niemalże dorównuje Budce w sprzedaży płyt. W dodatku sama pisze sobie muzykę i słowa piosenek, toteż ZAiKS płaci jej tantiemy za emisję każdej piosenki w radiu czy telewizji. W podobnej sytuacji są Anita Lipnicka, Edyta Bartosiewicz, Kora czy Justyna Steczkowska. Wykonawczynie, które są jednocześnie autorkami słów i muzyki, otrzymują tą drogą do 200 tys. zł rocznie, a ze sprzedaży płyt – do miliona. Ale takich krezusek jest kilka. Generalnie rynek muzyczny jest w zapaści, sprzedaż płyt w ostatnich latach spadła. Aktorskie rekiny Aktorom także płaci się zależnie od popularności. Producenci wiedzą, że to oni są magnesem kina, to na nich chodzą widzowie. Pod względem wysokości stawek za jeden dzień filmowy aktorów można podzielić na trzy grupy. Pierwszą, najdroższą, stanowi od kilku lat trzech aktorów: Bogusław Linda – najlepiej opłacany polski aktor – oraz Cezary Pazura i Marek Kondrat. Biorą za dzień zdjęciowy sumy rzędu 5-10 tys. zł. Zważywszy na to, że zdjęcia do głównej roli trwają przeciętnie 20-30 dni, a gwiazdy grają w ciągu roku w dwóch, trzech filmach, mogą zarobić około pół miliona zł rocznie. Drugą grupę na liście płac tworzy kilkuosobowa grupa aktorów: Zbigniew Zamachowski, Janusz Gajos, Piotr Fronczewski, Daniel Olbrychski. Zarabiają około 2-3 tys. zł za dzień zdjęciowy. Do trzeciej grupy należą aktorzy opłacani według stawek 1,6-1,9 tys. zł za dzień zdjęciowy, tacy jak Wojciech Malajkat czy Jan Frycz. Są nieco mniej popularni niż ci z drugiej grupy. Nie grają zazwyczaj ról pierwszoplanowych, ich praca na planie trwa 2-4 dni, więc i zarobki nie są zbyt wysokie. Ostatnią grupę stanowią nowi absolwenci szkół teatralnych – otrzymują przeciętnie 500 zł za dzień zdjęciowy. Aktorki stanowią osobną grupę. Tu dyskryminację płci widać wyraźnie – kobiety opłaca się dużo gorzej niż mężczyzn. Górny pułap to 3 tys. zł za dzień zdjęciowy, Nawet najbardziej popularne polskie gwiazdy – Krystyna Janda, Joanna Szczepkowska czy Katarzyna Figura – zarabiają “tylko” 2-2,5 tys. zł za dzień zdjęciowy, czyli niemal dwukrotnie mniej niż męska elita. Wyjątkiem była Grażyna Szapołowska, która za rolę Telimeny w “Panu Tadeuszu” dostawała 4 tys. zł dziennie. Reżyser zarabia dużo mniej niż aktorzy. Jego wynagrodzenie wynosi od 30 tys. zł do 100 tys. zł za film kasowy, za kameralny 4-8 tys. zł. Jednak w przeciwieństwie do aktorów, którym zdjęcia zajmują od kilku dni do kilku tygodni, reżyser pracuje nad filmem długo – średnio 5-8 miesięcy. Superprodukcje przynoszą największe zyski. Rekordowy budżet ostatnich lat przypadł

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 08/2001, 2001

Kategorie: Kultura
Tagi: Ewa Wituska