Innowacyjna hucpa

Innowacyjna hucpa

Projekty dotowane z programu Innowacyjna Gospodarka powinny trafić do kabaretu

Media wspierane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz inne poważne urzędy dokładają starań, by o wykorzystaniu środków unijnych mówiono wyłącznie dobrze albo bardzo dobrze. Nie za darmo. Na działania promocyjne tylko w ubiegłym roku Grupa RMF otrzymała 548 972,80 zł, Zet Premium – 450 300,00 zł, a Bonnier Business – 369 588,20 zł. To, że mimo wydania ponad 10 mld euro, czyli ponad 40 mld zł, polska gospodarka według wszelkich wskaźników i rankingów innowacyjności wlecze się w ogonie krajów Unii Europejskiej, wyprzedzając jedynie Bułgarię i Rumunię, dziennikarzy nie interesuje.

Cóż… Skoro nie może być dobrze, niech przynajmniej będzie śmiesznie. Oto kilka przykładów.

Krem do wybielania tego i owego

Pod koniec listopada 2012 r. portale plotkarskie i brukowce do białości rozgrzała wieść, że świeżo upieczona gwiazdka piłkarskich Euro 2012, modelka Natalia Siwiec, wzięła udział w kampanii marki Dr Maria Gerard, reklamując krem i serum do rozjaśniania pach i miejsc intymnych. Źli ludzie orzekli, że dla pieniędzy modelka gotowa jest się podjąć roli „ambasadorki” kremu do d… Oburzona Siwiec natychmiast oświadczyła, że „nigdy nie wzięła udziału w sesji reklamowej produktów Dr Maria Gerard oferowanych poprzez serwis Allegro przez użytkownika Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości”, na co właściciele marki odpowiedzieli, że prawa do wykorzystania zdjęcia Miss Euro 2012 nabyli legalnie w serwisie PhotoDune poprzez wykupienie odpowiedniej licencji. Potem nastąpiła wymiana ciosów – agentka Natalii Siwiec poinformowała, że sprawa zakończy się pozwem sądowym, a przedstawiciel marki Dr Maria Gerard zagroził „przedsięwzięciem odpowiednich kroków prawnych”.

Nikt nie zwrócił uwagi na informację podaną w oświadczeniu Natalii Siwiec, że wybielacze miejsc intymnych sprzedawane były za pośrednictwem serwisu Allegro „przez użytkownika Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości”.

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości to instytucja szacowna – „Praktyczna szkoła biznesu. Startupowa społeczność kreatywnych ludzi z pasją”, która dzięki potężnym środkom unijnym pomaga absolwentom uczelni rozpocząć własną działalność biznesową. W roku 2012 inkubatory realizowały wart ponad 65 mln zł projekt „Droga do Polski Przedsiębiorczej”. Dofinansowanie – w tym dotacja unijna – wyniosło równo 54 985 622,87 zł.

Według Krajowego Rejestru Sądowego AIP są fundacją, co otwiera przed nimi szerokie możliwości. W dokumentach rządowych znajdują się informacje o 22 innych programach – oraz dotacjach – realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka nie tylko przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, ale też przez Fundację Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Dotacja w sumie wyniosła ponad 84 mln zł.

Jednym z nich był program „Innowatorzy 2009 – preinkubacja i wsparcie kapitałowe dla innowatorów w AIP” – wart ponad 13 mln zł. Wysokość dofinansowania wyniosła 12 638 254,61 zł. Przyszło mi do głowy, że być może środki publiczne posłużyły do wprowadzenia na polski rynek także produktów Dr Maria Gerard, i postanowiłem popytać tu i tam. Dziś Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości kategorycznie odrzucają sugestię, że w roku 2012 sprzedawały na Allegro produkty wybielające miejsca intymne. Tym bardziej nie może być mowy o zaangażowaniu w to pieniędzy unijnych!

Skoro tak, to dlaczego, gdy sprawa stała się głośna, ze strony AIP nie było słychać gromkich zaprzeczeń? Przeciwnie, krążyły wieści, że między nimi a przedstawicielem modelki prowadzone były jakieś rozmowy. Po co, skoro AIP nie miały ze sprawą nic wspólnego, a na Allegro ktoś niecnie się pod nie podszył? I dlaczego nie zainteresowano tym wówczas organów ścigania?

Czy zupełnie nieprawdopodobne jest przypuszczenie, że student lub kilku studentów, którzy założyli mały startup działający w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, poszli na całość i zrealizowali jajcarski pomysł, by wprowadzić na polski rynek krem i serum do wybielania tego i owego? Trafili w serwisie PhotoDune na nagie zdjęcie nikomu nieznanej modelki i zrozumieli, że mają potężną kampanię reklamową praktycznie za darmo. Mogli nie wiedzieć, że działalność AIP jest finansowana ze środków unijnych i tego rodzaju „innowacyjne inwestycje” są raczej niepożądane. Gdy wybuchł skandal, zainteresowani zamietli sprawę pod dywan. Jedynie brukowce i portale plotkarskie miały używanie.

Strony: 1 2

Wydanie: 39/2015

Kategorie: Kraj

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy