PRO Prof. Leszek Kubicki, b. minister sprawiedliwości i prokurator generalny Jest to rozwiązanie powszechnie stosowane w większości demokratycznych krajów europejskich o wysokim stopniu kultury prawnej. Tak było również w Polsce międzywojennej, natomiast w tzw. modelu leninowskim, wzorem ZSRR, we wszystkich krajach bloku wschodniego wprowadzono oddzielny urząd prokuratora. Rozwiązanie obecnie stosowane w Polsce nie stwarza niebezpieczeństwa łamania niezależności prokuratorów przez prokuratora generalnego, daje natomiast organowi rządowemu środek do stawiania stosownych wniosków przed sądem i tym samym zapewnia możliwość wykonywania konstytucyjnego zadania, ciążącego na rządzie w sferze walki z przestępczością. KONTRA Tadeusz de Virion, adwokat, polityk, były ambasador Uważam, że te stanowiska powinny być oddzielone od siebie. Prokurator generalny jest stroną w postępowaniu sądowym, natomiast minister sprawiedliwości jako organ rządowy odpowiada za administrację sądownictwa. Zdrowsza sytuacja jest wtedy, gdy urząd prokuratora jest oddzielony od ministra. Prosty przykład – minister sprawiedliwości nie ma uprawnień do wnoszenia kasacji, a prokurator generalny posiada takie prawo. A wszystko skupia się w jednym ręku. Share this: Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook Click to share on X (Opens in new window) X Click to share on X (Opens in new window) X Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp Click to email a link to a friend (Opens in new window) Email Click to print (Opens in new window) Print