Nieobowiązkowa katecheza

Nieobowiązkowa katecheza

Zdecydowana większość Polaków przeciwna jest umieszczaniu ocen z religii na świadectwach szkolnych Nauka religii w szkołach publicznych stała się tematem dyskusji na początku lat 90., gdy została przywrócona jako przedmiot nieobowiązkowy. Przez kolejnych kilkanaście lat ten temat w różnych kontekstach wracał w debacie publicznej, ale prawdziwe emocje wywołały kolejne decyzje lub projekty zakładające wliczanie oceny z religii do średniej ocen lub wprowadzenie jej jako przedmiotu do wyboru do egzaminu maturalnego. Co sądzą Polacy na temat nauczania religii w szkołach publicznych? Kolejny sondaż Instytutu Badań Społecznych i Międzynarodowych Fundacji im. Kazimierza Kelles-Krauza we współpracy z ośrodkiem badania rynku i opinii publicznej Mareco Polska poświęciliśmy właśnie tej problematyce. Sondaż przeprowadzony został w dniach 27 grudnia 2007 – 3 stycznia 2008 na próbie 1050-osobowej. Pierwsze stwierdzenie, do którego respondenci wyrazili swój stosunek, dotyczyło bardzo generalnego problemu – korzyści wychowawczych płynących z nauki religii. Czy zgadza się Pan/Pani z poglądem, że nauka religii czyni ludzi lepszymi? Ponad połowa ankietowanych uważa, że nauka religii niesie duże korzyści wychowawcze. Ponad 30% badanych nie podziela tego poglądu. Różnice poglądów w tej kwestii w stosunku do całej objętej badaniem grupy zarysowują się w przypadku wyborców największych partii politycznych. Deklaracje o preferencjach politycznych wyraziło 559, to jest 53,2% wszystkich objętych badaniem. Poglądy sympatyków poszczególnych partii politycznych prezentuje poniższa tabela. Czy zgadza się Pan/Pani z poglądem, że nauka religii czyni ludzi lepszymi? Z poglądem wyrażonym w pytaniu zgadza się: 49% wyborców PO, 58% PiS, 40,8% LiD oraz 78,2% PSL. Nie podziela zaś tego poglądu: 38,5% sympatyków PO, 28,5% PiS, 40,8% LiD oraz 13,1% PSL. Największą wiarę w wychowawcze walory nauki religii wyrażają wyborcy PSL i PiS, najmniejszą wyborcy LiD. Wśród tych ostatnich poglądy w tej sprawie rozkładają się idealnie równo między zwolennikami poglądu wyrażonego w pytaniu oraz sceptykami tego typu opinii. Co wobec dość pozytywnych ocen wartości wychowawczych nauczania religii sądzą badani na temat jej miejsca w szkołach publicznych? Czy uważa Pan/Pani, że: Nieznaczny odsetek, bo tylko 13,2% osób objętych badaniem, jest zdania, że religia powinna być przedmiotem obowiązkowym w szkołach publicznych. Taki pogląd wyrażają także wyborcy Prawa i Sprawiedliwości oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego, choć w przypadku tych partii zwolenników takiej regulacji jest znacznie więcej niż średnio w całej grupie respondentów. W przypadku PiS jest to 34,1%, a PSL 26,1% wyborców. Najmniej zwolenników takich rozwiązań występuje w elektoracie LiD, choć i w tej grupie znajdujemy 12,2% odpowiedzi popierających je. Od kilkunastu lat realizowane nauczanie religii jako przedmiotu nieobowiązkowego ma najwięcej, bo 35,2% zwolenników, a różnice poglądów wyborców poszczególnych partii nie są znaczące. Niewielu mniej zwolenników, bo 31,7%, wyraża pogląd, że religia powinna być nauczana poza szkołami publicznymi. Najwięcej takich postaw odnajdujemy wśród wyborców PO – 37,5%. Sympatycy PiS najrzadziej, bo tylko w 15,9% przypadków są zwolennikami takiego rozwiązania. Najdalej idące stwierdzenie, że nauczanie religii nie jest w ogóle potrzebne, wyraża zaledwie 5,1% ankietowanych. W przypadku sympatyków lewicy odsetek ten jest dwukrotnie wyższy, choć i tak niewysoki, i wynosi 10,2%. Czy ocena z religii powinna być umieszczana na świadectwach szkolnych? Zdecydowana większość badanych przeciwna jest umieszczaniu ocen z religii na świadectwach szkolnych. Taki pogląd wyraziło 57,5% ankietowanych i jest to ponaddwukrotnie więcej niż osób popierających takie rozwiązanie. Najwięcej przeciwników idei wprowadzania zasady umieszczania oceny z religii na świadectwach szkolnych jest wśród wyborców PO (67,3%) i LiD (63,3%). Tylko wśród wyborców PiS zwolenników takiego rozwiązania jest więcej niż przeciwników. Relacja w przypadku sympatyków PiS zwolenników i przeciwników umieszczania ocen z religii na świadectwach szkolnych jest odwrotna niż w całej badanej populacji – zwolenników jest w tym przypadku niemal dwukrotnie więcej niż przeciwników. Czy ocena z religii powinna być zaliczana do średniej ocen? Jeśli mielibyśmy kierować się poglądami społeczeństwa, to ocena z religii nie powinna być umieszczana na świadectwach, a tym bardziej nie powinna być zaliczana do średniej ocen. W przypadku

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 08/2008, 2008

Kategorie: Opinie