Nowe przesyłki

Nowe przesyłki

Opłaty pocztowe zostały uproszczone i lepiej dostosowane do potrzeb klientów

Rok 2005 Poczta Polska otworzyła nowymi znaczkami po 1,30 zł. 3 stycznia wszedł do obiegu popularny i skromny znaczek, należący do serii Miasta Polskie i przedstawiający widoczek z Poznania – pomnik Hygiei na tle Biblioteki Raczyńskich. 6 stycznia wprowadzono większy, kolorowy, okolicznościowy i bardziej krzykliwy, zapowiadający 13. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, który Poczta Polska tradycyjnie wspiera. 14 stycznia rozpoczyna swój żywot niebieski znaczek z Gałczyńskim, a 26 stycznia – szary, też za 1,30 zł, z Mikołajem Rejem.

Nowe usługi

Emisja nowych znaczków nie nastąpiła przypadkowo. Od tej pory bowiem wszystkie listy i przesyłki ważące do 50 gramów muszą być ofrankowane właśnie taką opłatą. Janina Chróściska-Sawic, zastępca dyrektora generalnego Poczty Polskiej, tłumaczy podniesienie najniższej opłaty za list z 1,25 do 1,30 zł dużymi kosztami drukowania pięciogroszowych dopłat. Teraz jednak w cenie 1,30 zł zmieszczą się wszystkie krajowe listy i przesyłki nierejestrowane nawet do 50 gramów. Dla tych, którzy pisali na kartce pocztowej tylko jedno słowo: „Kocham”, jest to pięciogroszowa podwyżka, dla amatorów długich listów, nawet na pięć arkuszy, opłata wyraźnie spadła. Bez zmian pozostają natomiast ceny paczki pocztowej oraz przekazu pocztowego.
Generalnie opłaty pocztowe zostały uproszczone i lepiej dostosowane do potrzeb klientów, a także do wymogów konkurencji innych firm i nowych technologii. Dzisiaj zwykły list, kartka pocztowa lub telegram nabierają już raczej symbolicznego czy uroczystego znaczenia, bo większość takich potrzeb załatwiają SMS-y i e-maile. Walczyć o klienta należy więc np. dobrą jakością usługi. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów (zwłaszcza firm i instytucji), zlikwidowano podział na druki bezadresowe miejscowe oraz zamiejscowe i przyjęto ceny na poziomie dotychczasowego druku miejscowego. W przypadku przesyłki reklamowej przedziały wagowe zostały zrównane z przesyłkami listowymi – wprowadzono nową, korzystniejszą cenę dla przesyłek reklamowych o „masie ponad 50 gramów do 100 gramów”, co dla części przesyłek będzie stanowić obniżkę opłaty.
Planuje się też nowe usługi. Jeszcze w styczniu Poczta Polska wprowadzi nowy produkt nazwany roboczo przesyłką lokalną. Taki list czy paczka będą miały wiele mutacji, w tym np. kilka typów poświadczenia odbioru. Natomiast usługi kurierskie świadczone przez Pocztex zostały wyłączone z kategorii tradycyjnych usług pocztowych.

Na poczcie jak w banku

Korzystne w sumie zmiany wprowadza się również w dziedzinie pocztowych usług finansowych. Okienko, w którym się przyjmuje i wypłaca pieniądze, coraz bardziej upodabnia się do analogicznego w banku nie tylko dzięki jego wyposażeniu, lecz także opłatom.
Poczta Polska z dniem 10 stycznia 2005 r. obniża wysokość opłaty za przyjęcie wpłaty gotówkowej na rachunek bankowy. Dotychczasowa wynosiła 0,5% wpłacanej kwoty, lecz nie mniej niż 3,5 zł. W praktyce oznaczało to stałą cenę 3,5 zł do wpłat nie wyższych niż 700 zł. Obecnie nowa cena wynosić będzie 2,5 zł.
Poczta Polska przygotowała także nowy pakiet usług dla odbiorców masowych płatności (np. firm telekomunikacyjnych, telewizji kablowych, spółdzielni mieszkaniowych, banków). Usprawnienie i ułatwienie współpracy z firmami polega na przesyłanych elektronicznie bezpośrednich zestawieniach dokonywanych płatności. To dlatego możliwe jest pokrywanie przez tych wielkich odbiorców całości lub części opłaty pocztowej – wynoszącej obecnie 2,5 zł.
Poczta szykuje się również do zdecydowanego przyśpieszenia przepływu gotówki z okienka pocztowego do konta w banku odbiorcy. W tej chwilki transfer pieniędzy jest dokonywany na drugi dzień po wpłacie, ale już w pierwszym półroczu 2005 r., dzięki wykorzystaniu narzędzi elektronicznych i systemu szybkich płatności SORNET operacja taka może być przeprowadzana tego samego dnia. Wtedy czas usługi na poczcie zrówna się z usługą dokonaną w konkretnym banku.
Poczta stała się więc jedynym, oprócz banków, bezpiecznym i niezbyt drogim pośrednikiem finansowym obywateli. Dziś takimi pośrednikami starają się być także inne podmioty, nawet hipermarkety. Jednak tylko dowody przyjęcia opłaty przez Pocztę Polską mają moc prawną we wszelkich procesach sądowych, reklamacyjnych, w konkursach itd.
Ponieważ dbałość o klienta staje się głównym sposobem osiągnięcia sukcesu rynkowego także poczta podchodzi do tego coraz bardziej profesjonalnie. Największych usługobiorców strategicznych dopieszcza się na każdym kroku, każdemu przydziela specjalnego opiekuna, aby się nie zniechęcił i nie odszedł do konkurencji. Może zwykli klienci indywidualni będą niebawem też tak traktowani?

 

Wydanie: 2/2005

Kategorie: Kraj

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy