Politycy mają nas za idiotów?

Politycy mają nas za idiotów?

Wspólne interesy

No dobrze, ale rolą mediów jest m.in. pośredniczenie między społeczeństwem a władzą.

– Jaka jest rola mediów, a jak jest w rzeczywistości – to dwie zupełnie różne sprawy. Mamy tu dwa modele. Jeden dialogowy, w którym media i politycy prowadzą dyskusję, są adwersarzami. Żeby mógł on zaistnieć, muszą zostać spełnione dwa warunki, które u nas spełnione nie są. Społeczeństwo musi się angażować i wywierać nacisk na media, a przez media na polityków. Jeszcze ważniejsza jest kultura polityczna mediów. Sam pan mówi, że kiedy włącza pan telewizor, najchętniej zaraz go gasi. Dlaczego? Z góry wiadomo, jaką opcję będzie reprezentował dany dziennikarz w danej stacji. Poziom upolitycznienia mediów jest bardzo wysoki. Dlatego patrząc na polską rzeczywistość, widzę model drugi – wymiany, sojuszu władzy z mediami, „wspólnych interesów”.

Mediów i władzy?

– Proszę spojrzeć na ostatnią kampanię wyborczą. Doskonale widać, po której stronie media się opowiadają. Dużo się narzeka na panią Ogórek, a ona z mojej perspektywy była ofiarą. Nie była gorszym kandydatem niż Paweł Kukiz, bo dlaczego miałaby być?

Może różnica dotyczy tego, że Kukiz jest znany. Magdalena Ogórek pojawiła się nagle i chyba nie wszyscy wiedzą skąd.

– Nie w tym rzecz, bo wiadomo, skąd ona jest – z lewej strony. Kiedy słuchaliśmy kandydatów, doskonale wiedzieliśmy, skąd jest Duda, skąd jest Komorowski, ale pozostali? Coś powiedzieli, ktoś ich słyszał? Dlaczego ich się nie atakuje? Tolerowany był nawet Korwin-Mikke, Magdalena Ogórek – nie. Powodem jest to, że jej wyborcy mogli zasilić Komorowskiego. A wyborcy Kukiza i Korwin-Mikkego mogli odebrać głosy Dudzie. Gdy się patrzy z zewnątrz – to widać. Media są za bardzo upolitycznione. Elity medialne i polityczne są silnie zżyte i mają wspólne interesy. To jeden z problemów Polski. Chętnie zobaczyłbym takiego dziennikarza, który zaprasza polityka albo eksperta do swojego programu, po to by coś wyjaśnić. Ta sytuacja źle działa także na samych dziennikarzy.

Strony: 1 2 3 4

Wydanie: 2015, 29/2015

Kategorie: Wywiady

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy