Dlaczego wyniki matur z matematyki są coraz gorsze?

Dlaczego wyniki matur z matematyki są coraz gorsze?

Prof. Włodzisław Duch, informatyk, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Matematyka nie jest trudna, ale od podstawówki jej nauczanie wymaga skupienia, ćwiczenia i umiejętności praktycznego zastosowania. Rozproszenie edukacji sprawia, że niektórzy nawet procentów nie potrafią wyliczyć. Małgorzata Zielicz, radna m.st. Warszawy, b. dyrektor Liceum im. Stefana Batorego Nie mamy narzędzi pomiarowych, by to jednoznacznie stwierdzić, ponieważ dużo zależy od stopnia trudności egzaminu. Natomiast czynnikiem, który na nauczanie matematyki wpływa dewastująco, jest biurokracja. Nauczanie tego przedmiotu wymaga elastyczności nauczyciela i myślenia o ostatecznym celu. To nie jest lista tematów do „przerobienia” i odfajkowania w dzienniku. Nauczyciele i dyrektorzy szkół są przytłoczeni papierami do wypełniania i tworzenia dokumentów – więcej myślą o poprawności wpisów i zapisów dla urzędników niż o wpływie swoich działań na ucznia. dr Bianka Siwińska, redaktor naczelna „Perspektyw” Przyczyny leżą po stronie uczniów, nauczycieli i władz szkolnych. Przywracając po ponad 20 latach obowiązkowy egzamin z matematyki na maturze, bano się, że zbyt duża grupa uczniów go nie zda. Aby tego uniknąć, ustalono bardzo niski poziom egzaminu. W rezultacie uczniowie przyzwyczaili się, że jest on lekki, łatwy i przyjemny. W tym roku inaczej sformułowano zadania i co czwarty maturzysta poległ! Wśród nauczycieli matematyki są wprawdzie ludzie z pasją i dydaktyczni geniusze, ale pamiętajmy, że wolne miejsca na kierunkach matematycznych i fizycznych na uczelniach pedagogicznych były zawsze, nawet jeszcze w październiku. Większość to osoby nie zawsze najwyższych lotów. A szkoła jest winna, bo wiedząc o wszystkich słabościach, nie robi nic, aby sytuację poprawić. Tak samo urzędy centralne odpowiedzialne za politykę państwa w zakresie edukacji. Marianna Rudczyk, nauczycielka matematyki w gimnazjach w Terespolu Powodem jest m.in. trójstopniowy system szkolny, a zwłaszcza etap kształcenia gimnazjalnego, w najtrudniejszym momencie dla młodego człowieka. W poprzednim systemie uczniowie lepiej przyswajali pewne rygory szkolne, ponieważ byli im poddawani regularnie przez wiele lat w tym samym miejscu. Dobrze też spełniały swoją funkcję egzaminy wstępne do liceów. Przygotowanie do matury robi się dość pośpiesznie w ostatniej klasie, a połowa zadań dotyczy podstaw, bez których uczniowie nie mogą przejść do trudniejszych zagadnień. Niestety, w gimnazjum jest coraz gorzej, młodzi ludzie nie chcą się uczyć, nie tylko zresztą matematyki. Kiedy młodzież nabiera ochoty do pracy, dla niektórych jest już za późno. Bożenna Ujma, Częstochowskie Stowarzyszenie Matematyczne „Kangur” Jako nauczycielka od 39 lat stwierdzam, że materiał jest przeładowany – dużo treści, a mało czasu na ćwiczenie sprawności. Poza tym nie ma korelacji matematyki z fizyką. Nauczycielom nie starcza sił i czasu na kreatywne przygotowanie się do zajęć, pokazanie, że zadania to zagadki, które młodzież bardzo lubi, oraz przykłady z życia. Testy zachęcają do rozwiązywania mechanicznego, jak w totolotku – odrzucę dwie skrajne odpowiedzi, a wybiorę jedną z prawdopodobnych. Bożena Prystupa, nauczycielka, autorka inscenizacji „Żywot Pitagorasa” i „Historia liczby pi” Jeśli rodzice poważnie myślą o przyszłości dziecka, jest lepiej. Bo dziś szkoła to komedia. To ona się ubiega o ucznia, prosi, by przyszedł, a on nie chce się uczyć. Dodatkowe zajęcia go nie interesują. Dopiero w ostatniej klasie liceum zaczyna brać się do pracy. Tomasz Gliszczyński, nauczyciel matematyki w Liceum im. Jacka Kuronia i International European School Warsaw Słyszałem plotkę, że w tym roku na maturze było trudno, ale w następnym będzie łatwiej i wtedy ogłosi się sukces. Niestety, coraz bardziej uczymy rozwiązywania zadań, a nie rozumienia. Ze szkoły wymiata się to, co piękne, unika rozwoju pojęciowego, egzaminy zaś są wąsko specjalizowane. Podstawy programowe okrojono, jest np. tangens, a nie ma cotangensa. Udostępnij: Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie) Facebook Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X Kliknij, aby udostępnić na Telegramie (Otwiera się w nowym oknie) Telegram Kliknij, aby udostępnić na WhatsApp (Otwiera się w nowym oknie) WhatsApp Kliknij, aby wysłać odnośnik e-mailem do znajomego (Otwiera się w nowym oknie) E-mail Kliknij by wydrukować (Otwiera się w nowym oknie) Drukuj

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2014, 28/2014

Kategorie: Pytanie Tygodnia