Wystarczy dotknąć, aby się odprawić

Wystarczy dotknąć, aby się odprawić

TS Atlante to nowoczesne rozwiązanie pozwalające podróżnym na samodzielną odprawę biletowo-bagażową, które funkcjonuje na największych lotniskach świata

Z okazji Euro 2012 lokalna infrastruktura w Polsce przechodzi metamorfozę. Lotniska są modernizowane, powstają dogodne drogi i tory dojazdowe. Powstają też nowe porty lotnicze, które konkurują między sobą o współpracę z międzynarodowymi przewoźnikami. Wygrają te, które zaoferują najwyższy standard obsługi pasażerów, jak i samych przewoźników. Być może będą to te, które jako pierwsze skorzystają z rozwiązań informatycznych stosowanych w Europie i na całym świecie.

Błyskawiczna odprawa pasażerów

TS Atlante to nowoczesne rozwiązanie pozwalające podróżnym na samodzielną odprawę biletowo-bagażową, które funkcjonuje m.in. na największych lotniskach w Europie i na świecie (Madryt, Amsterdam, Kopenhaga, Londyn, Paryż, Moskwa, Bruksela, Miami czy Johannesburg). System pracuje na tzw. kioskach (TS Saturno, TS Ares, TS Jupiter). Każda maszyna wyposażona jest w 17- lub 19-calowy ekran dotykowy. Urządzenie ma niezwykle przyjazny, intuicyjny interfejs.
Zamiast stać w kolejce do typowej odprawy, pasażer korzysta ze stanowiska self check-in. Wspomniane urządzenie pozwala zakupić bilet, a następnie przejść całą procedurę odprawy w niespełna minutę. Automat identyfikuje nas za pomocą przyłożonego do skanera numeru kreskowego z wydrukowanego biletu bądź bezpośrednio przez wpisanie numeru rezerwacji. Po poprawnej autoryzacji wybieramy dogodne/wolne miejsce w samolocie i potwierdzamy zamówienie. Kolejnym krokiem jest wskazanie ilości bagażu, zarówno podręcznego, jak i głównego. Po wydrukowaniu wywieszki bagażowej i karty pokładowej udajemy się do stanowiska nadania bagażu (baggage drop off). Wszystko działa szybko, łatwo i przyjemnie.
Najistotniejszą zaletą korzystania z systemu TS Atlante jest oczywiście zdecydowane przyspieszenie procedury odprawy. Zarówno dla lotniska, jak i dla podróżnych zaoszczędzenie czasu związanego z formalnościami jest bezcenne. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Asseco Spain automaty self check-in pozwoliły na zwiększenie liczby odprawionych w ciągu jednej godziny pasażerów z ok. 260 do 540. Warto wspomnieć, że system TS Atlante – poza głównym przeznaczeniem dla lotnisk – wykorzystywany jest również w transporcie autobusowym oraz morskim jako rozwiązanie obsługujące sprzedaż biletów (od 2007 r.). Istnieją też plany wprowadzenia automatów m.in. na stadionach piłkarskich, a także w sektorze służby zdrowia czy handlu detalicznym.

Lotniska pod kontrolą

Rozwiązanie TS Monitor powstało w 2004 r. z myślą o budowanym wówczas terminalu T4 na lotnisku w Madrycie (Barajas). TS Monitor rejestruje i kontroluje stan techniczny kiosków samoobsługowych. Dzięki przyjaznemu interfejsowi WWW oraz graficznemu komponentowi producent dysponuje pełnym obrazem stanu technicznego swoich maszyn na całym świecie. Sieć maszyn wizualizowana jest na mapie cyfrowej, dzięki czemu można w łatwy sposób wskazać konkretne urządzenie, aby otrzymać informację o technicznej kondycji kiosku. Za pomocą systemu można zdalnie zresetować, włączyć lub wyłączyć system. W razie jakiejkolwiek awarii obsługa automatu otrzymuje błyskawiczną informację o problemie wraz ze specyfikacją usterki. Dodatkowo system, rejestrując wszystkie operacje, daje możliwość tworzenia ciekawych i przydatnych raportów oraz statystyk.
Pierwszym przewoźnikiem, który zastosował system TS Monitor, były linie lotnicze Iberia. Początkowo sytemu używano jedynie w Hiszpanii, by w 2006 r. wdrożyć go na wszystkich lotniskach na świecie obsługiwanych przez Iberię. Wprawdzie TS Monitor przeznaczony jest również dla innych sektorów rynku, ale ze względu na pełną ofertę Asseco Spain kierowaną do lotnisk produkt wdrożono razem z TS Atlante i TS Handling głównie w portach lotniczych.
Stosując kompleksowe rozwiązania informatyczne, porty lotnicze mogą znacznie zredukować koszty, usprawnić obsługę, lepiej zadbać o bezpieczeństwo, a co najważniejsze – umilić podróż milionom pasażerów.

Sprawna obsługa przewoźników

TS Handling to aplikacja przeznaczona do zarządzania informacją na lotniskach. System monitoruje przyloty i odloty wszystkich samolotów w czasie rzeczywistym i dostarcza informacji niezbędnych pasażerom, przewoźnikom oraz personelowi lotniska. Baza danych systemu TS Handling jest zintegrowana z informatycznymi systemami linii lotniczych i lotniska. Dzięki temu, że gromadzone w niej informacje pochodzą od wszystkich partnerów zaangażowanych w obsługę lotu: obsługi naziemnej, linii lotniczych, kontroli ruchu lotniczego ATC oraz operatorów lotniska, TS Handling przekazuje do wszystkich obsługiwanych portów kompleksową informację o ruchu powietrznym.
Użyteczność aplikacji wynika głównie z tego, że kompleksowa informacja o ruchu statków powietrznych, przylotach, odlotach, opóźnieniach i zmianach dostępna jest w czasie rzeczywistym. Współpraca z organizacją ACARS (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) wzbogaca bazę danych TS Handling o bardzo szczegółowe wiadomości na temat położenia samolotu, jego wysokości czy stanu technicznego, a także umożliwia kontakt z załogą. Sposób wizualizacji i wyświetlania poszczególnych zadań, jakie mają zostać wykonane, ułatwia organizację sprawnej pracy lotniska. Automatyzacja pewnych sekwencji działań, które powinny być wykonane, pozwala uniknąć kosztownych pomyłek oraz zwiększyć poziom bezpieczeństwa.
TS Handling obsługuje również tzw. ground handling. System informuje odpowiednie jednostki o wszystkich operacjach dotyczących samolotu, od momentu jego wylądowania do ponownego startu. Dzięki temu pełna naziemna obsługa samolotu w zakresie parkowania, holowania, tankowania, sprzątania, uzupełniania napojów i posiłków, ładowania bagaży i przesyłek, a także wysuwania schodów, informowania o liczbie pasażerów na pokładzie czy możliwości uruchomienia silników przebiega w sposób sprawny i skoordynowany. System automatycznie rozdziela zadania, ustala optymalny czas ich wykonania, a także wyświetla informację o zakończonych pracach. Ze wszystkich tych udogodnień korzystają m.in. linie lotnicze Iberia.

Mirosław Leniart
Asseco Poland SA

Wydanie: 2010, 49/2010

Kategorie: Nauka

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy