Kredyty i pożyczki

Fundament rzetelności
Podpisywane umowy należy czytać szczególnie uważnie

Maciej Krzysztoszek – starszy specjalista w Departamencie Komunikacji Społecznej Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego

Dlaczego dla klientów powinno być ważne nie tylko to, komu powierzają swoje pieniądze, ale i od kogo je pożyczają?

– Myśląc o wyborze podmiotu funkcjonującego na rynku finansowym, klient powinien się kierować przede wszystkim jego wiarygodnością. Dotyczy to zarówno lokowania oszczędności, jak i pożyczania środków finansowych. Umowa kredytu lub pożyczki obliguje konsumenta do regularnego wywiązywania się z obowiązku jej spłaty w określonym czasie. Istotne jest by – po pierwsze – współpraca między stronami rozpoczęła się od ustalenia jasno określonych warunków, czyli rzetelnego poinformowania o wszystkich kosztach i formach zabezpieczenia pożyczki i – po drugie – by przebiegała w sposób uczciwy, na podstawie postanowień zawartych w umowie. Umowa jest dokumentem, na podstawie którego klient może w przyszłości dochodzić ewentualnych swoich roszczeń, dlatego powinna zawierać wszystkie postanowienia określone przepisami prawa.

Na co przede wszystkim należy zwrócić uwagę, decydując się na zaciągnięcie kredytu lub pożyczki?

– Niezmiennie przypominamy, by ze szczególną uwagą czytać podpisywane umowy, prosić o wytłumaczenie wszystkich niezrozumiałych zapisów i zawsze sprawdzać wiarygodność podmiotów, z którymi te umowy są zawierane. Każdy podmiot udzielający kredytu czy pożyczki ma obowiązek poinformowania klienta o całkowitym koszcie zobowiązania oraz o wysokości RRSO, czyli rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Przed zawarciem umowy klient powinien być poinformowany o wszelkich dodatkowych kosztach, które mogą wyniknąć w trakcie obowiązywania umowy oraz o formie zabezpieczenia spłaty pożyczki – czy nie przewyższa ono znacznie wartości udzielonego zobowiązania i czy dany podmiot nie rości sobie prawa do ustanowienia takiego zabezpieczenia już w trakcie trwania umowy.

Jak często i na co skarżą się klienci banków?

– Po trzech kwartałach 2013 r. do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło ponad 3,8 tys. skarg na działalność banków, natomiast w całym 2012 r. odnotowano ich ponad 4,2 tys. Skargi dotyczyły przede wszystkim sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym, braku aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej czy realizacji przez bank wymogu informacyjnego o całkowitej kwocie kredytu do spłaty. Część klientów skarżyła się także na obsługę rachunków bankowych i obsługę związaną z udzielonymi kredytami hipotecznymi. Natomiast firmy pożyczkowe nie są licencjonowane przez Komisję Nadzoru Finansowego i nie podlegają kontroli KNF. Zastrzeżenia odnoszące się do ich działalności można zgłaszać do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który przygląda się praktykom stosowanym przez te podmioty.


Strony: 1 2 3 4

Wydanie: 49/2013

Kategorie: ABC BANKOWOŚCI, część V
Tagi: NBP

Komentarze

  1. Fin
    Fin 20 marca, 2014, 14:35

    Bardzo dobry artykuł i rzeczowo wszystko opisane.

    Odpowiedz na ten komentarz
  2. Pożyczki
    Pożyczki 25 września, 2014, 09:49

    Rzeczywiście dobry artykuł, wszystko rzetelnie opisane. Chciałbym zwrócić jeszcze uwagę na jedną rzecz z punktu widzenia pośrednika finansowego. Otóż nie wiedząc czemu bardzo wiele osób podpisując umowę pożyczki lub kredytu prawie wcale jej nie czyta. Czytajmy umowy aby uniknąć potem przykrych niespodzianek, nie dotyczy to tylko umów pożyczki, a każdej którą podpisujemy.

    Odpowiedz na ten komentarz

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy