Czy Polacy rzeczywiście nie przejmują się kryzysem?

Czy Polacy rzeczywiście nie przejmują się kryzysem?

PRO Prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny Wszelkie badania pokazują, że się nie przejmują, a jeśli się przejmują, to nie przykładają do kryzysu wagi. Gdy oglądają w telewizji, jak świat pogrąża się w kryzysie, to trochę współczują tym, którzy się nim przejęli. Jednak u nas kury niosą tak samo jak przedtem, gęsi gęgają, nie pojawiła się u nich żadna epidemia i „nasza chata z kraja”. Jesteśmy zbyt ubodzy, zbyt zacofani, a dodatkowo zbyt duzi, więc nadrabiamy konsumpcją wewnętrzną i jeszcze eksport naszych wyrobów wzrósł. Nie ma się czym przejmować. KONTRA Dr Jacek Adamski, dyrektor Departamentu Ekonomicznego PKPP Lewiatan Zdecydowanie się przejęli, zwłaszcza gdy idzie o przedsiębiorców. Przejęcie się konsumentów widać po zmniejszonych zakupach mieszkań i nowych samochodów, natomiast przedsiębiorcy mają zwiększone poczucie ryzyka. Zaczęło się od wielkiego cięcia zapasów, potem było wielkie cięcie inwestycji, a potem obustronne cięcie kredytów, bo mniej było chętnych i większe trudności w ich uzyskaniu. Wreszcie ograniczanie zatrudnienia w firmach. Przedsiębiorcy się przyczaili i czekają, co będzie dalej. Share this:FacebookXTwitterTelegramWhatsAppEmailPrint

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2009, 38/2009

Kategorie: Pytanie Tygodnia