Rozwój firmy zależy w dużym stopniu od umiejętności wyławiania największych talentów wśród kandydatów do pracy Pracownicy są największym skarbem każdej firmy, ale także jej najkosztowniejszym składnikiem i środkiem trwałym. Nie wystarczy bowiem zatrudnić ludzi i dać im narzędzia do pracy, trzeba zapewnić im wynagrodzenia odpowiednie do kwalifikacji i sytuacji na rynku płac. Aby przedsiębiorstwo pomyślnie funkcjonowało, trzeba ludźmi odpowiednio pokierować, zmotywować ich do dbałości o firmę i jej majątek, szkolić. Z reguły wszystkie problemy finansowe firmy najszybciej są dostrzegane przez jej pracowników, bowiem przed zatrudnionymi wewnątrz przedsiębiorstwa najtrudniej ukryć kłopoty, jakie powstają na linii firma-bank lub firma-klienci, dostawcy i odbiorcy. Aby firma utrzymała się na rynku i sprostała konkurencji, musi w stosunku do własnych pracowników prowadzić dynamiczną politykę kadrową, umiejętnie zarządzać własnymi zasobami pracy nie tylko poprzez wynagrodzenia, płace zasadnicze i premie, ale także dbając nieustannie o logiczny przebieg awansów, rekrutować nowych pracowników, szkolić już posiadanych, a także doskonalić organizację pracy. Od dobrze funkcjonującego działu kadr w przedsiębiorstwie może zależeć zarówno sukces, jak i upadek firmy, jej rozwój lub ograniczanie się. W dobie powszechnej informatyzacji powstały programy komputerowe służące do obsługi i zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, które wypełniają rozliczne czynności kadrowe tak, aby maksymalnie wykorzystać potencjał zatrudnionych pracowników, sterować ich doborem i obsadą stanowisk, uruchamiać cykle szkolenia, planować wynagrodzenia itd. Właściwy dobór kadr Rozwój firmy zależy w dużym stopniu od umiejętności wyławiania największych talentów wśród kandydatów do pracy. Na sukces nowej firmy pracuje się więc od samych jej narodzin, od rekrutacji pracowników. Teoretycznie w przypadku dynamicznych zmian na rynku pracy, określonego stopnia bezrobocia i sporej liczby absolwentów szkół i uczelni, nie powinno być trudności z zatrudnieniem dowolnej liczby osób. Rzecz jednak nie w ilości, ale jakości. Należy zatem nie tylko zachęcić jak największą liczbę osób i przyjąć je do pracy, ale także wywołać wśród nich wysoki poziom zaangażowania do wydajnej pracy tych najlepszych, wybranych spośród dziesiątków, a nawet setek innych. Dokonujący rekrutacji musi pamiętać, że konkurencyjne firmy również starają się wyłowić najlepszych, wiele obiecują. Często więc na rynku pracy toczy się walka o tych samych ludzi i zwycięża ten, kto zaoferuje najlepsze warunki pracy. Wiele starych przedsiębiorstw państwowych, dokonując restrukturyzacji, zaczyna od redukcji nadmiernego zatrudnienia, próbuje też przekwalifikować tych pracowników, którzy nie są dostatecznie wykorzystani w procesie funkcjonowania firmy. Taka działalność również wymaga zastosowania odpowiednich kryteriów doboru. Nowoczesne systemy informatyczne, służące polityce kadrowej, zapewniają metody naboru i doboru kadr bez żmudnej pracy papierkowej, która była cechą tradycyjnej pracy kadrowców, choć oczywiście każdy kandydat do pracy powinien złożyć wymagane dokumenty, dyplomy, życiorys, świadectwa pracy, świadectwo zdrowia itd., to jednak jego dane po wprowadzeniu do systemu przedsiębiorstwa są już bezstronnie katalogowane i oceniane, znika tak brzemienna dla wielu decyzji kadrowych protekcja, system pozwoli wyłonić rzeczywiście najlepszych. Szkolenia, które podnoszą efekty Tak jak dane dotyczące pracowników lub kandydatów do pracy mogą znaleźć się w zintegrowanej, komputerowej bazie danych przedsiębiorstwa, tak samo ma się rzecz z opisami i harmonogramami szkoleń i kursów dla pracowników. Rzecz przecież nie w tym, aby kwalifikować na szkolenia dowolne osoby tylko dlatego, że np. chcą one odpocząć od pracy, albo jest wiele wolnych miejsc na kursie, ale aby każda godzina szkolenia przyniosła już wkrótce konkretny efekt finansowy, produkcyjny, usługowy, by poprawiły się wskaźniki ekonomiczne firmy. Wiadomo, że każde szkolenie kosztuje, system administrowania działalnością szkoleniową musi więc uwzględnić również ten aspekt i tak zarządzać tą działalnością, aby na kursy kwalifikowały się tylko osoby rokujące największe nadzieje na poprawę funkcjonowania danego działu. Podnoszenie kwalifikacji pracowników jest też częścią polityki awansów w przedsiębiorstwie. Dobry kadrowiec, organizując szkolenia dla pracowników, ma już najczęściej gotowy plan indywidualnych karier kadry. Na kursy kieruje się te osoby, co do których firma ma określone nadzieje, które pragnie efektywnie wykorzystać i po to planuje ich rozwój w określonej dziedzinie. Historia kolejnych szkoleń pracownika, lista dyplomów i wyróżnień stanowi o jego osiągnięciach i przydatności
Tagi:
Bronisław Tumiłowicz









