Lato nad obcymi morzami

Lato nad obcymi morzami

Ten rok dla polskich biur turystycznych zapowiada się lepiej niż rekordowy rok 2019 Szczyt tegorocznego sezonu wypoczynkowego rozpoczął się nad Wisłą jak zwykle. W sobotę 3 czerwca z lotniska w Radomiu odleciał do Antalyi pierwszy wyczarterowany przez biuro podróży Boeing 737 MAX z turystami spragnionymi słońca na Riwierze Tureckiej. Rodacy nie byliby sobą, gdyby na wysokości 8 tys. m nie dali ostro w szyję i nie pobili się. Na lotnisku w Antalyi interweniowały tamtejsze służby, a biuro prasowe Polskich Linii Lotniczych LOT, do których należał samolot, poinformowało, że „pasażerowie, którzy nadużyli alkoholu i zachowywali się wulgarnie, zostali wpisani na tzw. czarną listę”. Czyli nie będą mogli wrócić z Turcji na pokładach samolotów LOT, co z pewnością zmusi ich do zmiany wakacyjnych planów. Możemy przyjąć, że podobnych zdarzeń będzie w tym roku więcej, bo po zdjęciu ograniczeń covidowych Polacy masowo ruszyli do biur podróży, by skorzystać z przygotowanych dla nich ofert. Szacunki mówią, że ok. 30% wyjedzie na wakacje za granicę. – Porównując sprzedaż rok do roku, odnotowujemy wzrosty rzędu 60% – mówi Piotr Henicz, wiceprezes Polskiej Izby Turystyki oraz spółki Itaka Holdings. W jego ocenie rośnie zarówno sprzedaż klasycznych pakietów obejmujących hotel, usługę all inclusive, przelot, transfery, opiekę rezydenta, ubezpieczenie, a także wycieczki objazdowe, jak i nowych, bardziej zindywidualizowanych ofert, jak Itaka Smart, które pozwalają klientom decydować na przykład, ile dni ma trwać wyjazd czy z jakiego lotniska będzie wylot itp. Ten rok dla polskich biur podróży zapowiada się lepiej niż rekordowy rok 2019. Pełni optymizmu są też hotelarze w Turcji, Egipcie, Grecji, Chorwacji, Włoszech, Tunezji i Hiszpanii, czyli w państwach tradycyjnie wybieranych przez większość Europejczyków jako miejsce letniego wypoczynku. Turcy planują przyjąć w tym roku ponad 54 mln turystów i osiągnąć przychód rzędu 46 mld dol. Egipcjanie planują budowę 300 tys. nowych pokoi hotelowych i poważne inwestycje w infrastrukturę, w tym lotniska, by znacząco zwiększyć liczbę odwiedzających kraj gości – nawet do 30 mln w roku 2028. Podobne plany mają rządy innych krajów leżących w basenie Morza Śródziemnego. Bo branża turystyczna to poważny biznes, którego znaczenie będzie rosło. I wszyscy starają się uszczknąć jak najwięcej z polskiego tortu. Jak podaje Hiszpański Urząd Statystyczny, w ubiegłym roku ten kraj odwiedziło aż 1,54 mln Polaków. Co stanowiło wzrost o 130% w stosunku do roku poprzedniego. Nie mogą też na nas narzekać Turcy. Według tamtejszego ministerstwa turystyki, od stycznia do listopada 2022 r. wczasy w tym kraju spędziło 1,12 mln Polaków. O 300 tys. więcej niż w rekordowym roku 2019. Podobnie rzecz się ma w Egipcie i choć nie ma dokładnych danych, z pewnością w roku ubiegłym kraj faraonów odwiedziło ponad milion rodaków. Kolejnym naszym ulubionym kierunkiem była Grecja. Rok temu wakacje spędziło tam 900 tys. turystów z Polski. Z innych kierunków wybieraliśmy Bułgarię – 300 tys. gości znad Wisły i Chorwację – 246 tys. Te dane świadczą, że mimo wojny w Ukrainie i osłabienia tempa wzrostu gospodarczego lubimy podróżować i nie oszczędzamy. Zajęcie dla ludzi o mocnych nerwach Mało kto wie, jak wymagająca i nerwowa jest organizacja masowego wypoczynku. O ile w przeszłości wyjazdy zagraniczne były ofertą dla bogatych i wyjeżdżało niewielu, dziś każdego roku setki milionów ludzi krąży po Europie, Afryce Północnej i Bliskim Wschodzie w poszukiwaniu słońca i atrakcji. Na początku czerwca br. pojawiła się informacja, że biuro podróży Coral Travel zawarło z linią lotniczą Enter Air wartą ponad 400 mln zł umowę na loty czarterowe w tegorocznym sezonie letnim oraz zimowym – 2023/2024. Oznacza to, że Coral, podobnie jak inne biura podróży, ma już dziś w swojej ofercie wycieczki na sezon zimowy. Z największymi polskimi biurami podróży – Itaką, Rainbow Tour, TUI oraz właśnie Coral Travel – linie lotnicze Enter Air zawarły w tym roku umowy czarterowe o łącznej wartości 1,6 mld zł. A to nie koniec. Biura podróży muszą jeszcze podpisać umowy z właścicielami

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2023, 25/2023

Kategorie: Kraj