Uczciwością i pracą

Uczciwością i pracą

Etyka, moralność i gra fair w biznesie są nie mniej ważne niż wskaźniki ekonomiczne

Przedsiębiorstwo Fair Play to program promocji kultury, etyki i rzetelności w biznesie. Idea narodziła się w 1997 r., gdy Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym Krajowej Izby Gospodarczej wygrał konkurs na realizację projektu popularyzującego rzetelność w biznesie wśród małych i średnich przedsiębiorstw (w ramach PHARE).
Certyfikaty Przedsiębiorstwo Fair Play po raz pierwszy wręczono w 1998 r. W następnych latach do współpracy przy realizacji programu zaproszono instytucje wspierania i promocji biznesu, organizacje pracodawców oraz kluby i stowarzyszenia przedsiębiorców w całym kraju, stanowiące zespół regionalnych administratorów programu. Obecnie trwa nabór do VI edycji.

Wiarygodnym jest łatwiej

Program skierowano do wszystkich firm. Warunki udziału to prowadzenie działalności gospodarczej co najmniej przez rok poprzedzający edycję (w edycji VI – cały rok 2002) oraz posiadanie siedziby w Polsce.
Certyfikat ułatwia kontakty handlowe i negocjacje z partnerami. Pomaga w uzyskaniu zamówień publicznych, usprawnia kontakty z bankami i urzędami skarbowymi. Laureaci nawiązują udaną współpracę pomiędzy sobą, bo łatwiej rozmawia się z firmą o sprawdzonej wiarygodności niż z kimś, o kim nic nie wiemy. Tytuł Przedsiębiorstwo Fair Play przyciąga uwagę potencjalnych kontrahentów. Obecnie, gdy jakość wielu produktów i usług jest zbliżona, udokumentowanie postępowania zgodnego z zasadami daje kierownictwu świetny instrument budowy pozytywnego wizerunku firmy. Najwięcej Przedsiębiorstw Fair Play funkcjonuje w branży usługowej – w V edycji stanowiły prawie połowę laureatów.

Trzeba powiedzieć wszystko

Organizatorzy zapraszają do udziału w programie przedsiębiorstwa spełniające – ich zdaniem – wymagane kryteria. Firma powinna złożyć do 31 maja 2003 r. deklarację zgłoszeniową, a następnie pakiet dokumentów. Podstawą oceny jest ankieta (dostępna w biurze programu przy ul. Trębackiej 4, 00-074 Warszawa, u administratorów regionalnych lub na stronie internetowej – www.fairplay.pl/formularze.html), w której przedsiębiorstwa, odpowiadając na szereg pytań, prezentują swą działalność. Muszą również przedstawić zaświadczenia z ZUS, urzędów skarbowych i banków, w których mają rachunki. Komisje regionalne badają ankiety i dokumenty, po czym przedstawiają listy nominowanych do drugiego etapu programu. Zatwierdza je komisja ogólnopolska. Następnym krokiem są audyty w firmach, które znalazły się w drugim etapie, mające ocenić zgodność podanych informacji ze stanem faktycznym. Podejmowanie ostatecznych decyzji o przyznaniu certyfikatów przypada kapitule programu.
Przedsiębiorstwa ocenione pozytywnie trzeci raz z rzędu otrzymują Złoty Certyfikat, nagrodzone po raz piąty – Złotą Statuetkę. Jeśli zaś firma przez sześć lub więcej lat zdobywa certyfikat, uzyskuje laur Przedsiębiorstwa Fair Play. Zainteresowanie programem stale rośnie. W pierwszej edycji było 39 finalistów, w ostatniej 542.

Wydanie: 20/2003

Kategorie: Kraj

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy