W wirtualnej redakcji

W wirtualnej redakcji

Dyktafon o pojemności Biblioteki Narodowej, przenośne biuro w telefonie komórkowym
– to tylko niektóre nowinki techniczne mogące ułatwić pracę dziennikarza

W dziennikarskim Centrum Multimedialnym Foksal można było w czwartek, 29 marca, dostać oczopląsu od nadmiaru wizualnych wrażeń. Prezentacja nowinek informatycznych i elektronicznych “Wirtualna Redakcja” zadziwiła najbardziej wytrawnych znawców, zaprezentowano bowiem prototypy urządzeń, których nie ma jeszcze w sprzedaży lub takie, o których niewielu ludzi słyszało. Telefon komórkowy połączony z notebookiem i odbierający kolorowy obraz promieniami podczerwieni, minikamery internetowe, które są połączone z aparatem fotograficznym, dyktafony o pojemności Biblioteki Narodowej, koncentratory sieci bezprzewodowej, które niebawem będą instalowane w pokojach hotelowych i poczekalniach portów lotniczych, kolorowe mazaki, którymi pisze się bezpośrednio w pamięci komputera itp., itd.

Minitargi techniki wspomagającej nowoczesną redakcję otworzył prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy RP, Jerzy Domański. Zauważył on, iż szybki rozwój urządzeń elektronicznych nie oznacza końca dziennikarstwa autorskiego. Nadal bowiem w prasie, radiu i telewizji liczy się dobry pomysł, kreatywność i talent medialny. Dziennikarz uzyskuje jednak narzędzia, dzięki którym praca będzie łatwiejsza, szybsza, tańsza dla nadawcy.
Przed targami “Wirtualna Redakcja” ogłoszono wyniki konkursu na najlepiej wyposażoną redakcję telewizyjną, radiową i prasową. Internauci wytypowali redakcje, które szeroko stosują m.in. grafikę komputerową, są wyposażone w łącza internetowe i komputery dla większości dziennikarzy, mają obszerną stronę internetową, korzystają z kamer i aparatów cyfrowych, popularyzują wreszcie informacje o multimediach w specjalnych programach lub dodatkach do gazet. Główną nagrodę otrzymała Telewizyjna Agencja Informacyjna, która ma już 300 komputerów, własną stronę www. i korzysta z wielu innych nowoczesnych technologii. Wyróżnienia otrzymała również Informacyjna Agencja Radiowa Polskiego Radia, za nowoczesny newsroom. W kategorii dziennikarstwa prasowego zwyciężyły tygodnik “Wprost” za swój dodatek multimedialny i “Gazeta Wyborcza” za stronę internetową. Warto dodać, iż newsroom Informacyjnej Agencji Radiowej należy do najnowocześniejszych w Europie. Dziennikarze IAR mają na co dzień do dyspozycji kilkadziesiąt połączonych w sieci komputerów, satelitarne połączenia z terenem, dostęp do światowych agencji, nasłuch najważniejszych stacji radiowych i telewizyjnych, szybkie łącza internetowe, komputerowy montaż dźwięku.
Wystawcami minitargów “Wirtualna Redakcja” były m.in.: Avid dostarczający systemy organizacyjne np. dla TVN-24, Creative Labs, który ufundował kamerę internetową z funkcją aparatu cyfrowego dla telewizyjnych Wiadomości, Dell Computer Poland, Enterprise Systems Ericsson, Formus Polska oferujący bezprzewodowe, szerokopasmowe łącza internetowe, Konsbud Audio dostarczający nowoczesnej aparatury nagłaśniającej, Nokia Poland oferująca (od czerwca 2001) przenośne biuro w telefonie komórkowym, Polkomtel, 7bulls.com proponujący redakcjom system elektronicznej organizacji personelu i www.portal.pl – za 30 zł miesięcznie gotowy sprzedać pakiet usług e-redakcja z przeglądarką, kontem e-mail, witryną www i inne konta na serwerze.
Jak pisze prof. Tomasz Goban-Klas w książce “Społeczeństwo informacyjne, szanse, zagrożenia, wyzwania” – rozwój informatyki i telekomunikacji, a generalnie rozwój społeczeństwa informacyjnego, niesie wielkie nadzieje, ale i obawy. Niektóre nowe media zmieniają tradycyjne pojęcia przestrzeni społecznej (tworząc tzw. cyberprzestrzeń) oraz czasu, w istocie likwidując czas, gdyż komunikacja jest natychmiastowa. Jednak godziny spędzone na wystawie “Wirtualna Redakcja” na pewno nie były czasem straconym.

Wydanie: 14/2001

Kategorie: Media

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy